Inloggen
voeg je column toe

Columns

Hallo Angela

Waar moet het toch naar toe, met Europa in het algemeen en met Nederland in het bijzonder?
Banken bederven de boel, landen hebben hun kasboekje niet op orde, op de Eurotop komen ze er ook nu niet weer uit.
Houden nationale overheden zeggenschap over hun begroting of geven we de oppermacht aan Brussel?
In dat laatste geval worden Frankrijk en Duitsland de baas van Europa, kleinere landen mogen serviel meehobbelen en onderdanig afwachten wat de grote jongens in hun oneindige wijsheid en vooral in hun eigenbelang besluiten.
Bij zo'n financieel oppermachtig Brussel kan Nederland als soevereine natie natuurlijk wel inpakken, ons land is immers een van de allerkleinste, we zijn nota bene kleiner dan sommige deelstaten van Duitsland.
Deelstaat!
Natuurlijk, dat is onze redding: Nederland deelstaat van Duitsland!
Plotseling zijn we dan onderdeel van de machtigste en krachtigste economie van Europa, mogen we zo hard rijden als we kunnen en met voetballen is de stress opeens ook veel minder. Merkel is een aardige, degelijke dame en bovendien een domineesdochter, dus dat zit helemaal goed.
Wij van onze kant brengen boter, kaas en koningshuis in, dat laatste is toch al van Duitschen bloed en veel Duitsers zijn heimelijk jaloers omdat wij wel en zij niet zo'n vorstenhuis hebben. Onze oosterburen zullen maar wat blij zijn als ze binnenkort weer een echte Wilhelm hebben en, spreek het eens hardop uit: Kaiserin Máxima, dat klinkt toch fantástisch!
Het taalprobleem? Ach, met de Friezen is onze verhouding toch ook allerhartelijkst? Bovendien spreken we binnenkort allemaal Engels.
Kortom: NeDuland, één grote win-winconstructie!
Maar ja, of 't allemaal wel haalbaar is?
In 1940 was er ook al eens een poging in die richting, door omstandigheden werd die toen gelukkig geen blijvend succes.
Nu is onze uitgangspositie geheel anders. Dus Mark, bel es met Berlijn: Hallo Angela, mit mir ...

Schrijver: Gerrit Mooi, 24 november 2012


Geplaatst in de categorie: politiek

2.0 met 7 stemmen 234



Er zijn 2 reacties op deze inzending:

Naam:
Hendrik Klaassens
Datum:
24 november 2012
Email:
klaassens38zonnet.nl
Schitterende column: speels en humoristisch! Nu Jessica Poel van het toneel verdwenen is zou jij een prima dagcolumnist zijn voor de woensdag.
Naam:
Irmlinda de Vries
Datum:
24 november 2012
Email:
irmart140xs4all.nl
Goed en vlot geschreven satirische column met een knipoog... Mooi Gerrit!

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)