Inloggen
voeg je column toe

Columns

Zestig jaar geleden: de Ramp!

De Ramp, vandaag zestig jaar geleden en het lijkt pas gisteren gebeurd. Gisteren leek het heel even alsof de natuur weer de kolder in zijn kop kreeg. Toen spookte het weer heftig en er was ook weer springtij aan de Nederlandse kust, maar deze keer keette het veel hogerop dan destijds in 1953. Toen werd voornamelijk Zeeland zwaar getroffen door noodweer en wateroverlast. De film: ‘De storm’ geeft redelijk goed weer wat er zich die ene nacht zoal afgespeeld heeft. Toch denk ik dat de werkelijkheid nog tientallen keer erger geweest is voor wie die ’orkaan’ toen live meegemaakt heeft.
Ik heb geprobeerd om mij een realistisch beeld te vormen over die feiten door naar diverse documentaires over de Watersnoodramp van 1953 te kijken. Zelf heb ik er weinig herinneringen aan, alhoewel ik toen al geboren was(19-10-1952). Mijn ouders waren ook bang geweest die nacht. Toen het steeds harder ging stormen waren zij opgestaan en hadden hun baby(mij)meegenomen naar beneden. Zij dachten: laat ons maar beneden op de vloer slapen, met de kleine tussen ons in. Mocht de zeedijk doorbreken dan kunnen wij sneller vluchten als wij al beneden zijn! De ratten knaagden destijds ook flink aan de zeedijken in West-Vlaanderen(B). In het winkelcentrum waren al vaker de kelders ondergelopen na een kleine dijkdoorbraak. Zij woonden daar maar zo ‘n anderhalve kilometer vandaan, zodoende zat de schrik er flink in! Als ik als volwassene echter aan hun redenering terugdenk, dan verbaas ik mij altijd over hun naïviteit. Waarheen zouden zij kunnen vluchten hebben? Tegen een soort tsunami is toch geen vluchten mogelijk? Zij hadden niet eens een auto! Zelfs dan nog zou het moeilijk geweest zijn om te ontsnappen aan woest kolkend water dat hen bleef achtervolgen! Gelukkig is het bij ons die nacht bij een kleine dijkdoorbraak en wat ondergelopen winkelkelders gebleven, anders had ik vandaag niet eens deze column kunnen zitten schrijven. Het enige wat ik aan die rampnacht van 31-1 op 1-2-1953 over gehouden heb is dat ik altijd erg onrustig ben als het hard stormt, wellicht een soort oerangst uit lijfbehoud!


Zie ook: http://laurinevandepitte.wordpress.com

Schrijver: Laurine Vandepitte, 1 februari 2013


Geplaatst in de categorie: actualiteit

4.5 met 2 stemmen 95



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)