Inloggen
voeg je column toe

Columns

Daar ga ik niet over

Verdwaald in het doolhof van de digicratie ontsnapt mij een diepe zucht. ‘Hallo, meneer, bent u daar nog?’ Ik denk na: hoe kan ik na twee mislukte pogingen dat callcentermeisje duidelijk maken wat me is overkomen? Per ongeluk checkte ik op station Amersfoort in bij een Connexxion paal in plaats van een NS paal. Daarom wordt er nu dagelijks ten onrechte 10 euro van mijn saldo afgeschreven. Midden in mijn hernieuwde poging zegt ze: ‘maar dan heeft ú toch de fout gemaakt?’
‘Ja,’ antwoord ik, en ik doe echt mijn best vrolijk te klinken, ‘maar hoe lossen we het op?’
‘Oh, daar gaan wij niet over. Probeert u het eens bij de NS.’

Vorige week belde ik pensioenfonds PFZW. Ik snapte niet waar mijn pensioenbericht bleef. Een jongeman legde mij uit dat het pensioenbericht digitaal opvraagbaar is, met inlognaam en wachtwoord. ‘Ik wil het graag per post blijven ontvangen,’ zei ik. Volgens mij hoorde ik een heel kleine zucht aan de andere kant van de lijn, maar het kon ook gewoon diep inademen zijn. Het pensioenbericht kon ik volgens de jongeman in de loop van de komende twee weken in de bus tegemoet zien, tenminste als de post normaal zijn werk doet. Ik vroeg naar het waarom van het verlagen van mijn flex-uitkering. De jongeman hield een heel verhaal over het kabinetsbeleid. ‘Maar,’ zei ik, ‘korting en beleggen zijn toch keuzes van de pensioenfondsen?’ Nee, zo simpel was het niet, het had echt te maken met belastingwetten en dekkingsgraden. ‘En’ zei hij ‘daar gaan wij niet over.’

De agent maakte het wegenverkeersreglement niet en schrijft met tegenzin een boete uit. De winkelier vond de winkelsluitingswet niet uit en draait zijn deur op slot voor mijn aanstormende neus. De autoverkoper heft op mijn vraag waarom er geen nieuwe auto’s meer worden gemaakt met raamzwengels omdat dit veel veiliger is in een land vol grachten, machteloos zijn handen ten hemel. Daar ga ik niet over, zegt men.

De NS verwijst me via haar callcenter waar een dame haar stinkende best doet, uiteindelijk toch terug naar Connexxion. Daar tref ik een heer die warempel zegt mij te begrijpen. Hij zal proberen om mij via het systeem uit te checken, maar dat is hoogst ongebruikelijk meneer. Ik zal mijn saldo dagelijks moeten controleren om erger te voorkomen.

Volgens mijn bescheiden mening moet het kabinet dringend maatregelen nemen tegen de voortwoekerende callcenters en digicratie die mensen op kosten en in de gordijnen jagen. Maar Rutte II zal er wel niet over gaan.

Schrijver: George Knottnerus, 2 augustus 2013


Geplaatst in de categorie: internet

3.7 met 15 stemmen 348



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
Hendrik
Datum:
4 augustus 2013
Email:
klaassens38zonnet.nl
Je verwoordt heel goed hoe veel bedrijven en instanties met hun klanten omgaan. Het is ongelofelijk dat veel mensen dit nog allemaal pikken! Of zijn we zo langzamerhand helemaal murw geslagen omdat er aan de andere kant van de lijn vaak zo slecht of zelfs helemaal niet geluisterd wordt?

Prima column! Ik vind het altijd nog jammer dat je bent gestopt als dagcolumnist van deze site, maar wens je veel succes met het schrijven van jouw romans.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)