Inloggen
voeg je column toe

Columns

Onderwijsland

Huidig onderwijs

Het huidige onderwijssysteem is verouderd. Het functioneert niet meer voor veel kinderen. Ik heb een filmpje gezien over een autistische jongen die niet meer naar school gaat omdat hij dit niet aan kan. Hij vertelde in zijn filmpje dat er 6000 kinderen in Nederland zijn die niet naar school gaan.
Het jongetje vertelde verder dat in de Middeleeuwen kinderen thuis les kregen en dat dit heel normaal was. Tegenwoordig zitten kinderen in overvolle klassen, krijgen niet de aandacht die ze verdienen en blokkeren door de competitie die er 'opgedrongen' wordt.
Al meer kinderen passen niet meer in het huidige onderwijs en komen dan op bijzonder onderwijs, dat inmiddels voor velen niet meer toereikend is omdat dit vast loopt op de bestaande regels maar ook wat ik vernomen heb, straf die kinderen krijgen.

Het kind wil gehoord en gezien worden.

Een kind geeft zelf vaak aan waar zijn, haar interesses liggen. Hier wordt aan voorbij gegaan omdat het nu eenmaal het vakkenpakket moet volgen zoals het er ligt, 'aangeboden' door uw overheid.
Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) werkt aan een slim, vaardig en creatief Nederland. OCW wil dat iedereen goed onderwijs volgt en zich voorbereidt op zelfstandigheid en verantwoordelijkheid. Verder wil het ministerie dat iedereen cultuur kan beleven en dat leraren, kunstenaars en wetenschappers hun werk kunnen doen.

OCW werkt aan een slim, vaardig en creatief Nederland. Hier rijst de vraag; volgens wiens standaard, normen en waarden?
Afgelopen weekend heb ik een dag bijgewoond waarbij mensen samen komen waarvan de kinderen vastlopen in het reguliere onderwijs en/of die zelf als kind problemen hadden op de scholen met de samenstelling van de klassen, maar ook wat er van je verlangt wordt en wat je aangeboden wordt. Ik kan mij hier in vinden. Ik was als kind totaal niet op mijn gemak in de grote klassen en de lesstof boeide mij niet. Daarnaast had ik teveel prikkels om mij voldoende te kunnen concentreren. Een paar vakken vond ik leuk en daar haalde ik redelijke cijfers voor. Ik was wel eens dwars, dan had ik geen zin en werd gestraft met een schorsing van twee dagen. Want ja, stel je voor dat je jezelf bent of mag zijn. Een dagje thuis blijven, een time out, dat was er niet bij.
Dit leidt natuurlijk tot nog meer aversie en weerstand waardoor je als leerling helemaal blokkeert. Ook omdat je zag dat leraren die een voorbeeld moesten zijn, zelf deden wat ze jou als leerling verboden, dat werkt niet. En dan heb je nog de groepjescultuur en individuen die zich daar niet in thuis voelen en al gauw een mikpunt zijn of kunnen worden.

Doodswensen

School, voor velen een heuse overlevingsperiode. Ik heb jonge mensen horen zeggen dat zij zich depressief voelen in het huidige schoolsysteem, dat zij hier niet meer willen zijn. Dit raakt mij ten diepste, dat jonge mensen van wie het leven nog 'beginnen' gaat, doodswensen hebben.
Is dit wat OCW bedoelt met voorbereiding tot zelfstandigheid en verantwoordelijkheid? Op school wordt je het dualisme bijgebracht wat ons een huidig systeem heeft opgeleverd waarin mensen zich niet meer in thuis voelen.

Nieuwe wegen inslaan

Het werkt niet meer, mensen de ogen gaan open en willen dit niet meer. Dit houdt voor mij automatisch in dat je dan bij de kern moet beginnen voor de nieuwe generaties. Meer afstemmen op de behoeften van de kinderen van tegenwoordig. Nieuwe visies, nieuwe uitgangspunten. Ruimte voor andere opzetten van scholen met kleinere klassen. Vrijwilligers, bijstand-, uitkeringsgerechtigden mee laten draaien in deze scholen met behoudt van uitkering. Helaas voor degenen die hier enthousiast in mee willen werken wordt dit door de overheid in de kiem gesmoord omdat die vinden dat onderwijsassistent een betaalde baan is, die inmiddels weg bezuinigd wordt. Waar mensen mogelijkheden zien en dingen willen aanvangen, wordt dit veelal door de overheid geremd. En het enige obstakel van alle slimme, vaardige en creatieve ideeën is steeds maar weer het geldplaatje.

We hebben allen recht om hier op aarde gelukkig te zijn en te doen wat goed is voor ons en waar wij ons goed bij voelen. Veel lesstof leidt naar banen die absoluut niet zinvol zijn en ons afleiden van wie wij werkelijk zijn en wat wij hier dienen te doen op aarde. In het mbo kader kunnen zelfs jongeren niet eens werk vinden met hun diploma.
U snapt net als ik heel goed dat het vullen van de zakken van anderen niet zinvol is en zeker niet om zelf een bekaaid leven te moeten leiden. Geld kan heel makkelijk gedrukt worden en heeft in feite helemaal geen waarde. Het is ons opgelegd om het als waarde te zien. De enige waarde die van belang is, is de menselijke waarde.

En dit is wat onderwezen zou moeten worden. Hoe gaan wij met elkaar om? Maar vooral ook met de flora en fauna. De kinderen van tegenwoordig zijn veel wijzer dan wij toen wij op die leeftijd waren. Ik denk dat het belangrijk is dat wij luisteren naar wat zij ons te vertellen hebben en dan kijken hoe we het beste uit twee werelden kunnen halen; die van het kind, jongere en de volwassene.

Schrijver: jetteke, 19 november 2013


Geplaatst in de categorie: school

4.2 met 4 stemmen 247



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
Joanan Rutgers
Datum:
21 november 2013
Alle schoolsystemen sluiten niet aan op de hemelse wijsheden, die kinderen van nature meekrijgen.
De ware, creatieve energiebronnen van jonge mensen worden systematisch afgesloten. Persoonlijk heb ik alle schoolse indoctrinatie als sado-masochistische inprenting ervaren, waarbij ik niets van die rommelige kennisoverdracht als bruikbaar heb ervaren. De gefrustreerde leraren waren nog sadistischer dan hun zweepslaginformatie.
Van mij mogen alle scholen sluiten, zodat jonge mensen weer op volstrekt natuurlijke wijze opgroeien en niet langer getergd worden door zware boekenkennis, waar de betekenis allang zoek van is en waar niemand iets van opschiet.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)