Inloggen
voeg je column toe

Columns

We zijn er uit ! sprak de minister van volksgezondheid opgewekt.

Dinsdag 22 april j.l. deed een groep prominenten nog een oproep in de Volkskrant aan het kabinet, om af te zien van de grote bezuinigingen in de zorg.
'Je kunt niet de verzorgingstehuizen sluiten, terwijl tegelijkertijd ook in de thuiszorg wordt gesneden.'
Vanochtend werd duidelijk dat de absurde maatregelen er ondanks alle tegenwerpingen, gewoon doorgejast worden.

Het kabinet van PvdA en VVD wil dat dat de ouderen langer thuis blijven wonen.
Voor veel ouderen die dat écht nodig hebben zal er geen plaats meer zijn in een verzorgingstehuis.
800 verzorgingstehuizen worden nu met sluiting bedreigd en naar schatting zullen binnenkort 80.000 mensen een baan moeten zoeken buiten de gezondheidszorg.

Nu ben ik zelf dichter bij de 70 dan bij de 60 en je zou mij dus oud kunnen noemen.
Voor het kabinet bén ik ook oud, tenminste, wanneer het hen zo uitkomt.

Enige tijd geleden heeft het kabinet serieus nagedacht en gesproken over de volgende bezuinigingen, die, voor zover ik weet, nog niet zijn doorgevoerd.

- Na het zeventigste levensjaar zouden ouderen niet meer in aanmerking mogen komen voor
een heupoperatie
- en ook niet meer voor chemotherapie bij kanker.
of het zou voor eigen rekening moeten gebeuren.

‚Je bent dan al oud - en zeg nu zelf,’ zo luidde de rechtvaardiging van de politiek,’ het lijkt me toch fijner om nog een keer op vakantie te kunnen gaan met je kinderen, dan op die leeftijd nog eens een chemotherapie te moeten ondergaan.'

Bij andere bezuinigingsoperaties, ben ik opeens weer jong en word ik geacht langer te blijven werken, voor minder geld - om zo de last die ik ben voor de maatschappij, beperkt te houden.

Al weet ik niet zo heel erg veel van politiek, toch vind ik een aantal zaken opmerkelijk.

.*Afgezien van het feit dat er steeds minder werk is, zelfs voor de jongeren - en dat bovengenoemde maatregelen van het kabinet ervoor zorgen dat er nóg meer werkelozen zullen zijn, vraag ik me af, wat al die uitkeringen voor de te verwachten 80.000 werkelozen dan zullen gaan kosten.

. * Er wordt bezuinigd op de uitkeringen om mensen ertoe aan te zetten zo snel mogelijk weer aan het werk te gaan, terwijl wij allang weten dat Nederland kampt met toenemende werkeloosheid.

De werkelozen zullen een gekorte uitkering krijgen.
Daarnaast dienen zij zich te houden aan allerlei absurde regels.
- * Zo zijn ze verplicht om een aantal sollicitatiebrieven per week schrijven om te solliciteren naar werk dat er niet is, op straffe van het stopzetten van de uitkering bij weigering

Alleen al de tijd en de mankracht die er nodig is voor de controle op deze onzin kost enorm veel tijd en geld.

Alhoewel men op allerlei fronten bezuinigt, worden ouderen er al jarenlang keer op keer van beschuldigd oud te worden.
Zo worden zij voor straf onevenredig hard aangepakt.
Behalve de absurde bezuinigingen die het kabinet speciaal voor hen bedenkt, hebben zij ook nog eens te lijden onder de algemene bezuinigingen.

ik noem o.a.

- de verhoging van de AOW leeftijd;
- sluiting van verzorgingstehuizen
- de Wet Uniformering Loonbegrip,
- korting op pensioenen,
- eigen bijdrage in de zorg,
- de afschaffing van de huishoudelijke zorg in de thuiszorg,
- hogere huren,
- daling van de koopkracht met 10%,
- het afhankelijk worden van de kinderen.

een 65 plusser, met een chronische aandoening, moet nog eens tientallen tot honderden euri extra inleveren.

'WIJ ZIJN ERUIT', sprak minister Schippers van volksgezondheid, opgewekt.

en Asscher verkondigde 22 april j.l.

- 80.000 werknemers moeten een baan gaan zoeken buiten de zorg
en wat de ouderen betreft,
"houdt ze aan het werk en houdt ze fit voor de toekomstige arbeidsmarkt!'

Dit is niet een uitspraak over het kosten/baten plaatje van legbatterijen,
nee, dit zegt het kabinet over de groep ouderen, waartoe ook ik behoor.

Ik ben bijna 70

- voor het kabinet ben ik een dure lastige kostenpost
- ik ben een last voor de maatschappij en voor mijn medemensen
- en zeker voor mijn kinderen van wie ik straks financieel en emotioneel afhankelijk dreig te
worden.Zij worden de dupe van mijn besluit om oud te worden.

De angst slaat toe. Ik hoop en bid elke dag om niet ziek te worden, terwijl de gebruikelijke ouderdomssymptomen soms luidruchtig opspelen.

Zou ik me opgeven als kandidaat voor Utopia, denk ik, terwijl ik al zappend op RTL 8 terecht kom, waar een stelletje meiden buiten roddelt over een eveneens daar huizende vrouw die naar de naam Andrea luistert.
Uit het geroddel leid ik af dat deze Andrea nieuwe Utopianen om zou omkopen met keukenlekkernijen om ze op haar hand te krijgen.

De roddelaars die buiten tegen een muur hangen, putten zich uit in moralistische beschuldigingen.
Ze is psychisch, zegt de een.
Nee pathologisch, zegt de ander.
Je bedoelt manupulief, zo heet dat geloof ik, zegt nummer drie, snugger.

Ik heb medelijden met haar, omdat ze zo is. zegt de één weer, nee ze hoort hier niet!

Dát is ongeveer het niveau waarover je het hebt in Utopia.

Eensgezind, zo zijn zijzélf immers gevrijwaard, nomineren zij háár daarom, als degene die Utopia dient te verlaten.

Vluchten kan niet meer, besef ik plotseling tot mijn grote schrik!
UTOPIA VERTOONT GRIEZELIG VEEL OVEREENKOMST MET NEDERLAND en HUN REDENERINGEN ZIJN VAN HETZELFDE KALIBER.

Alhoewel ik het leven lief heb en euthanasie nooit goed begreep, besef ik, dat ik straks alleen nog maar kan kiezen tussen twee kwaden.

Zo begin ik steeds méér te voelen voor ’n pilletje, mocht er een chronische ziekte toeslaan.

Ik heb het vermoeden dat het kosten/baten plaatje van het pilletje in het financiële voordeel zal zijn van de maatschappij en dat het ook in het voordeel van mijn kinderen uit zal vallen.

Het verlossende pilletje maakt, daar ben ik van overtuigd, zélfs een grote kans van Rijkswege vergoed te worden!

Schrijver: Marije Hendrikx, 24 april 2014


Geplaatst in de categorie: actualiteit

4.5 met 4 stemmen 264



Er zijn 5 reacties op deze inzending:

Naam:
Angelique
Datum:
4 november 2014
Email:
liekie.schipperkpnplanet.nl
ik zou heel graag willen dat deze pil beschikbaar komt en je zelf mag beslissen wanneer het leven voltooid of ondragelijk geworden is. Liever op vakantie dan chemo, liever een volwaardig einde dan eindigen als kasplant en graag tussen de mensen blijven wonen zolang dat kan, dat heet samen-leving. Voor elkaar zorgen is normaal. Als je jong bent voor je kinderen en als je oud bent je kinderen voor jou. Alleen zijn daar ook woonvormen voor nodig. Dat kan toch ook een begin zijn van individualistische samenleving naar een sociale samenleving?
Naam:
Pama
Datum:
3 mei 2014
Hallo Marije,

Prachtige column.
Ik sta achter elk woord en iedere zin, het kan niet te veel worden benadrukt.
De mens is allang geen humane maatstaf meer. Alles wordt afgemeten aan de maat van economische processen en aan de productiviteit van de output van mensen in het systeem. Wie daar buiten valt, zoals de kansarmen, ziek, jong of oud valt buiten de boot.
Er wordt gesproken dat je dan pech hebt gehad. Liberalisatie is een prachtig ding als een mens daar capabel voor is en een keuze in maken kan.
Eigenlijk zou ik mij moeten schamen om in zo’n gemeenschap te wonen. Het toverwoord is participatie, alleen heb ik daar een ander beeld van.
Natuurlijk, ik weet ook dat in andere landen er nóg grotere verschillen zijn, maar dit land heeft een voorbeeldfunctie naar de rest van de wereld.
Naam:
Marije Hendrikx
Datum:
2 mei 2014
Email:
maryama37hotmail.com
Joanan, ja ik vind het erg verdrietig en bedreigend ook, dat er geen respect meer is voor ouderen, geen medeleven en dat hen het gevoel gegeven wordt dat zij de wereld tot last zijn. Ik ken veel mensen die het allemaal zo voelen. Ik ken er minstens 6 die eraan denken t.z.t. een pilletje te nemen indien nodig.
Ik heb overigens gelezen dat in een Europees land, weet niet meer welk land dat was, overwogen wordt of werd, om zo'n pilletje gratis te verstrekken.
Naam:
Eelt
Datum:
24 april 2014
Email:
a.renselaarsimpc.nl
Beste Marije, je vergeet dat het altijd schorem is dat de macht grijpt. Geen fatsoenlijk mens wil politicus worden.
De laatste fatsoenlijke minister en Kamerlid was Jan Pronk.
Mismoedig heeft hij zelfs bedankt voor een partij,
die hem zijn hele leven tegen de bierkaai liet vechten.
Deze regering bereidt ons voor op een wet die zegt dat je niet ouder dan 70 jaar mag worden.
Nu laten ze al A.O.W.ers praktisch verhongeren.
Natuurlijk verzinnen ze wel iets dat hen zelf 100 laat worden.
Naam:
Joanan Rutgers
Datum:
24 april 2014
Oeioeioei, dit is wel een heel krasse reactie op de voorgenomen bezuinigingen van het huidige kabinet jegens de verzorgingsstatus.
Stokouderen, die suïcide overwegen, zijn wat mij betreft totaal van God los en op de verkeerde weg! Dat de politieke machthebbers tot meer bezuinigingen voor bejaarden besluiten, is Godgeklaagd! In de meer respectvolle, historische generaties waren de oudsten juist de meest gerespecteerden! Door de absurde, onnatuurlijke, technische snelheden zijn natuurlijke wijzen verdrongen. Ik ben hierdoor diep bedroefd, en jij?...

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)