Inloggen
voeg je column toe

Columns

Pleuropa

Ik heb alle grafiekjes, commentaren en prognoses over Europa en de verkiezingen gezien en gelezen. Ik heb interviews met van Rompuy en Verhofstadt gevolgd op TV. De Wittemannen, Nieuwsuren en Annechienen beluisterd, zelfs onze gezellige Bas van Eenvandaag en die frisse jongen van het opiniepanel.
Maar ik snap nu nog minder van Europa dan daarvoor.
Ik ben zo'n stukje stemvee dat alleen de highlights onthoud;

- Een verbod op chocoladesigaretten in de sinterklaastijd
- 12 nieuwe labels en wasvoorschriften in je nieuwe T-shirt
- Elke maand een geldverslindende verhuizing van Brussel naar Straatsburg. Als je de reportages daarover ziet, de dossierkisten, de verhuiswagens, de dienstauto's, de 1e klas tickets en de hotelkosten, dan springen de tranen in je ogen.
- Grootschalige fraude met presentiegelden
- 6 miljard aan uitgaven waar geen bonnetje van terug te vinden is.
- 25.000 ondersteunende ambtenaren
- Bizarre onkostenvergoedingen bovenop een zeer luxueus salaris.
- Een zo goed als machteloos Europees Parlement met
25 ( 3%) Nederlandse afgevaardigden op 751 Parlementsleden.
- En ieder land dat zoveel mogelijk uit de subsidieruif probeert te vreten.

En dan het hele circus dat rond de verkiezingsuitslagen weer van stal wordt gehaald. Herman de Schermman zwiept Europa door, verslikt zich in alle obscure partijen en afkortingen en we doen net alsof de hele zaak ook landelijk enige betekenis heeft.
Overal correspondenten en analyses in avondlijke hoofdsteden, een kolkend Nieuwspoort. Verlies en winst worden geclaimd en ingewreven.
Een opgetogen Buma met een miezerig zeteltje meer. Pechtold klopt zich als grootste op de Eurofiele borst.
Terwijl maar 37% de moeite heeft genomen naar een van de stemlokalen te komen. Resultaat, minieme verschuivingen. Wel winst maar de verwachte dreun van de linkse en rechtse Eurosceptici blijft uit.

Dus staat straks het land weer op de achterste benen als Europa de maximale gulpbreedte van boxershorts voorschrijft of snavelhoesjes voor scharrelkippen verplicht stelt.
Misschien moet je de hele waanzin maar voor lief nemen, als entertainment zien en is iedere vorm van samen Europa zijn beter dan de hartverscheurende drama's uit de vorige eeuw.
Dat snap ik zelfs nog wel.

Schrijver: trawant, 27 mei 2014


Geplaatst in de categorie: actualiteit

4.2 met 6 stemmen 163



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
J.de Groot
Datum:
27 mei 2014
Hoe was het ook al weer Niek:
Hup, Holland Hup, laat de...
kan je ook wel weer een tekst op maken hier nu!
Daar ben jij héél goed in!

Geweldige column weer.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)