Inloggen
voeg je column toe

Columns

Liesbeth

Toen Liesbeth Spies, Burgemeester van Ramphen aan de Rijn, zich gisteravond bij Jinek uit haar stoel verhief was het enige dat ik nog even miste een degelijke bruinlederen boodschappentas met daarin een bos prei, een zak aardappels en een kilo kippenlevertjes van de markt.

Every inch de burgervrouw, die het ambt vooral ambieert vanwege het slagroomgebak bij het bezoekje aan weer een 100 jarige en het bijwonen van de jaarvergadering van de Alphense fanfare.
Liesbeth Spies is ons aller moeder die je bij thuiskomst na een avondje stappen in haar badstof ochtendjas trakteert op gebakken eieren met spek.
'Heb je veel gedronken?'

Liesbeth Spies is de magistraat die een onthoofding nog zou ontkennen als die voor haar ogen werd uitgevoerd. Nader onderzoek zou eerst uit moeten wijzen of:
- Het hoofd wel degelijk van de romp was gescheiden
- Het hoofd dat over de keien rolde wel echt van het slachtoffer was.
- De Gemeente juridisch iets te verwijten viel.

Ze zou zich beperken tot het aankondigen van een grondige rapportage die eerst alle Feiten aan het licht zou moeten brengen.
Eerst de Feiten! Net als bij het omlazeren van die kranen.
De Feiten hebben zich inmiddels talloze malen in de herhaling voor u afgespeeld.
Geklungel van het hoogste niveau, mijn gehandicapte neefje dat een dagje mag komen spelen met honderden tonnen en de zwaartekracht.
'Mag ik nu een brugdeeltje inhijsen, oom Jaap?'
'Doe jij maar lekker, knul.'

Maar Liesbeth houdt zich in tegenstelling tot die hijskranen, op de vlakte.
Geen oorzaken bekend, geen preventieve ontruiming nodig, er lag een risico analyse.
Elk verwijt aan de gemeente afdoen als insinuatie.
Nog even een jaartje pappen en nathouden.
Tot die tijd houdt ze zich ... kranig

Schrijver: trawant, 6 augustus 2015


Geplaatst in de categorie: actualiteit

3.6 met 5 stemmen 103



Er zijn 3 reacties op deze inzending:

Naam:
J.de Groot
Datum:
11 augustus 2015
Niek hij is weer om door een ringetje te halen!
Ik hou hem wel wel overeind hoor die: ringstok...
Naam:
Joanan Rutgers
Datum:
6 augustus 2015
Ik vond Jort Kelder vooral heel sterk in het ontzenuwen van deze nepramp, die door het schrikeffect breed werd uitgemeten. Geld genoeg om die materie te herstellen, dus niets aan de hand. Lekker nakeuvelen met een krat Jupiler en een Liesbeth Spiesje op de barbecue. Spijtig voor dat kansloze woefje, maar (sh)it happens, you know.
Naam:
Annejan Kuperus
Datum:
6 augustus 2015
Email:
ajkuperushotmail.com
Vooral de slotzin van jouw 'Liesbeth', maar niet alleen die, houdt deze prachtcolumn kranig overeind...! Goed gedaan en gracieus geschreven.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)