Inloggen
voeg je column toe

Columns

Aviko

Ik snap niet waarom er bij de firma Aviko nog geen zakken diepgevroren minikrieltjes door de ramen zijn gegooid. Want ze bestoken ons met een discriminerend, seksistisch, rolbevestigend en debiliserend reclame itempje dat voor humor door moet gaan. Want ‘humor sels’.

We zien drie mannen die er door hun bitches op uit gestuurd worden om in het schuurtje frieten te bakken, want men gaat al bijna aan tafel en Miep wil de stank natuurlijk niet in huis hebben.
Ja hoor, ze gaan allemaal graag mee, en eenmaal in het mannendomein gaan ze obsessief armpje drukken, worstelen, houtblokken op elkaars harses gooien, en de eigen broek in de fik steken.
Pas als de dames op de ruiten tikken ontwaken ze schuldbewust uit hun chaotische jongensdroom en schuiven even later trots met een zelf gebakken schaaltje Aviko aan tafel.
Om het zwartgeblakerde been wordt hartelijk gelachen.
Brandwondencentrum Beverwijk zal er blij mee zijn.

Hoe krijg zo’n bureau als DGSTVR&W het in zijn hoofd, dat moeten mannen zijn.
Maandagochtend, brainstorm:
‘ Aviko jongens, ze willen wat geks’
‘ Een aardappel op avontuur?’
‘ Teveel Sponge Bob en kleuters kopen geen friet.’
‘ Een boerenknecht die voor de oven tegen zijn boerin staat aan te rijden?
‘ Hebben we al gehad bij Knorr wereldgerechten’
‘ Trouwens knap script, Wouter.’

‘ Denk eens out of the box Diederick’
‘ Wat vind je zelf leuk als het om voorgekookte aardappelbagger gaat’
‘ Nou eh..gooien’
‘ Vet.. en dan..”

En zo gaat de firma Aviko uit van de voorondertelling dat mannen eigenlijk apen zijn die door hun vrouw gedresseerd worden, maar zo af en toe even aan hun existentiële driften toe moeten geven anders doen ze het niet meer. Onder druk hebben ze zich aan een normaal burgerlijk leven aangepast maar in hun hart zouden ze het liefst vechten,verwoesten, verkrachten en brand stichten.

Schrijver: trawant, 4 september 2015


Geplaatst in de categorie: actualiteit

4.0 met 5 stemmen 116



Er zijn 2 reacties op deze inzending:

Naam:
Gabriëla Mommers
Datum:
4 september 2015
Ik meen dat er inderdaad al flink kritiek geweest is vanuit de brandweer/brandweerwondencentra vanwege dat brandende been. Het verbaast mij dan ook steeds weer de reclame nog te zien. Past qua rolbevestiging in het rijtje 'bbq en jupiler, mannen weten waarom". Er wordt geappeleerd aan het 'oermanzijn', die 'goeie ouwe tijd' toen er nog met knuppels gejaagd werd, en vrouwen aan de haren mee de grot in werden gesleept. En dat allemaal om voorgekookte aardappeltjes te verkopen, want zelf piepers schillen, snijden en koken, dat doet een 'echte' man niet!
Naam:
Joanan Rutgers
Datum:
4 september 2015
Ik kan me herinneren dat het brandwondencentrum not amused was met dit reclamefilmpje, omdat zulke broekbranden namelijk veel meer huidschade opleveren, dan het maffe filmpje doet geloven. Daarnaast wordt de man inderdaad als een stupide karikatuur neergezet, die alleen maar primitieve driften heeft. Volgens het filmpje naaien ze hun vrouwen met de slechts opgewarmde Aviko-diepvriesaardappelvariaties. Reclame-regisseurs mikken steevast op de primitieve onderbuikgevoelens, omdat alles daarboven blijkbaar boven hun pet gaat. Maar wees eerlijk, ondanks dit beschamende promotiefilmpje maken ze toch heerlijke frites en dat vergoelijkt de zaak.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)