Inloggen
voeg je column toe

Columns

Zwart- geel, rood of regenboog PIET

De discussie rondom onze enige echte zwarte Piet is weer volop
aan de gang.
Logisch, want de pepernoten en chocoladeletters zijn weer in alle
soorten en maten verkrijgbaar.

Maar tegelijkertijd, laait de discussie rondom Piet weer op.
Zo jammer dat het erfgoed van de ons welbekende figuur,
naar de knoppen wordt geholpen.

Én zó jammer, dat Sint het met pieten moet doen, die allerlei kleuren
hebben.Jammer dat piet, niet gewoon zwart mag zijn.
Albert heeft er met zijn personeel over gesproken.

En omdat ze een van de weinigen zijn, die piet gewoon zwart laat,
zoals hij hoort te zijn - maar toch bang zijn voor represailles -
heeft men als opdracht gekregen, bij onraad:
de beveiliging te waarschuwen.

Nou sorry hoor, bij onraad de beveiliging waarschuwen,
omdat mensen aanstoot nemen aan een ZWARTE PIET,
dat is te krom voor woorden.
Het is te zot om over te praten.
Het is te idioot om er sowieso een woord aan te verspillen.
En dan te bedenken dat er ooit slechts 1 dame was
- die hier niet eens huist, maar in Amerika woont -
die moeite had met zwarte Piet.

Nou mijn klomp is gebroken. Ik begrijp de hele discussie niet meer.
Regenboogpieten moeten er komen, blanke pieten, geel, bruin, oranje, rood,
maar GEEN zwarte Piet... Nog mazzel dat Sinterklaas een blanke man was...
Enig idee hoe je een Sinterklaas van regenboogkleuren voorziet?
Ik namelijk niet.

En weet je: wij bezitten nog van die heerlijke ouderwetse foto- albums.
Enig idee hoe de kleintjes gaan reageren over een paar jaar wanneer die
boeken boven water komen en ze worden geconfronteerd met ZWARTE PIET?
Want tja,die bestaat dan natuurlijk niet hè?

Schrijver: An Terlouw, 22 oktober 2015


Geplaatst in de categorie: sinterklaas

3.2 met 4 stemmen 270



Er zijn 7 reacties op deze inzending:

Naam:
Joanan Rutgers
Datum:
24 oktober 2015
Aan de Markt in hartje Gouda zit nu een winkel met ruim vijftig soorten pepernoten, hoe bizar is dat! Dat heeft niets meer met het Sinterklaasfeest te maken, maar is pure commercie. Ik vraag me af of die zaak het jaar rond kan gaan. Zo ja, dan is het failliet van het oer-Hollandse kinderfeest bewezen!...
Naam:
An Terlouw
Datum:
23 oktober 2015
O ja en Ton, dat te gekke plaatje is niet mijn verdienste, maar deed de redactie: waarvoor hulde!
Naam:
An Terlouw
Datum:
23 oktober 2015
Leuk die reacties, ik wilde maar dat iedereen normaal deed, gewoon zwarte piet in zijn/ haar waarde laten. Voor de kinderen maar OOK voor de ouderen want weet je: er zijn genoeg ( helaas) dementerende ouderen die totaal niet meer snappen dat er zoveel anders gaat. JUIST met die groep moet beter worden nagedacht over al teveel wijzigingen. Discrimineren hoeft niet eens perse, en nadenken over slavernij? Nou ik dacht dat DAT al ver achter ons lag hoor. Alle commotie is te bizar voor woorden. Zwarte Piet, hij moet gewoon Zwart blijven....da's mijn mening.
Naam:
NN
Datum:
23 oktober 2015
Men zou de zwarte medemens moeten weren uit de openbare ruimte. Ik moet steeds maar weer denken aan de slavernij. Heel vervelend.
Naam:
Ditheke
Datum:
23 oktober 2015
Juist en ik zag net een reportage waarin het antwerpse gemeenteraadslid Kennis, geïnterpelleerd werd door Filip de Winter ivm zijn strategie om Nederlanders naar Antwerpen te lokken met een 'echte zwartepiet'en die bleek maar een 'veegpiet'te zijn. Filip haalde toen een filmpje aan van Bart Peeters (zanger en komiek) die het sinterklaasprogramma op TV presenteerde vroeger, en die duidelijk stelde wat een zwarte piet eigenlijk is. Dus de discussie gaat hier ook door. Niet te geloven.
Naam:
Joanan Rutgers
Datum:
23 oktober 2015
Van mij mag Zwarte Piet voor eeuwig Zwarte Piet blijven, want dat stompzinnige gezeur van tegenhangers is puur gebaseerd op interne minderwaardigheidscomplexen, die niets met onze oer-Hollandse folklore te maken hebben. Het is al hoogst bizar dat we overstag zijn gegaan met andere kleuren Pieten. Puur vanwege waanzieke gediscrimineerden, die een oeroud kinderfeest naar de *****n wilden helpen. Van mij kan Zwarte Piet niet zwart genoeg zijn en veracht ik al die zwaargestoorde Pietenhaters!...
Naam:
Ton Hettema
Datum:
23 oktober 2015
Leuk gedaan, An, zo in de maneschijn,
en profil, zijn ze beiden zwart.
Ikzelf heb de Sint altijd roze gevonden
maar geen homo (of mag dat niet meer?)
en zelf heb ik nog nooit een neger gezien
die zwart was...
Rare wereld hoor..

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)