Inloggen
voeg je column toe

Columns

1e druk jeugdliteratuur

In de zomers heb je hier in good-old Gouda Mont Martre, wat betekent, dat er op de Markt rondom het oude, beroemde stadhuis allemaal kraampjes staan, die antiek verkopen, maar natuurlijk ook een heleboel kitsch. Het is voor de kenners van ware waardevolle spullen om daar hun slag te slaan. Ooit kocht ik er voor een habbekrats een prachtig stuk glaswerk van de beroemde glaskunstenaar Kopier of Copier. Met groene tinten. De eigenaar van de kringloopwinkel maakte er meteen een foto van en zette het op internet. Inmiddels is die kringloopwinkel afgebroken en overwoekerd door gras en onkruid. Bij een stokoude standhouder lag een originele tekening met een prachtige vrouw erop en vele symbolische tekenen, maar ik kon het niet betalen. Het stond officieel geregistreerd als zijnde heel belangrijk, beweerde de handelaar hartstochtelijk. 'Verkoop ik het niet, dan neem ik het mee in mijn graf!', zei hij nadrukkelijk. Dat zal dan wel gebeurd zijn, want hij is al jaren niet meer aanwezig. Bij een lesbische verkoopster heb ik ooit een varkentje gekocht, die nog steeds dik tevreden op mijn balkon staat. Ik heb er ook een schilderij van een Italiaanse kunstschilder gekocht, waarop een werkende vulkaan staat en een zwemwatertje in een grot met naakte mensen daar omheen. Dat schilderij is inmiddels pleiten door randpsychotische toestanden en mijn oenig gehandel. Evenals een schilderij van de pui van een apotheek, waar iemand 's nachts om een remedie langs ging, heel scherp geschilderd.

Ik heb ook mijn Petrus Regout manie gehad, waarbij ik alles op kocht met zijn stempel op de achterkant. Her en der zwerft er nog heel wat van dat aardewerk in mijn Goudse schrijfpaleis. Bij een DVD-slijter kocht ik Filmhuis-films en naaktfilms voor een prikkie. Ik draai die naaktfilms nooit meer, omdat er op internet genoeg prikkelende sexfilms circuleren. Zelfs die komen me vaak de strot uit. Too much and too close of everything. Longing for the real stuff. En juist ook weer niet, want teveel bijeffecten. Dim it. Dan de boekenkraam, waar ik al jarenlang naar bijzondere kleinoden snuffel. Voor 1 euro kun je er soms zeer bijzondere exemplaren scoren en dat deed ik o.a. met de eerste druk uit 1924 'Dat lieve, goeie Steendam' van de jeugdliteratuurschrijver Jac. van der Klei, een pseudoniem van de Jaap van Boyl, die in 1879 geboren is en in 1951 overleden is. Jaap was het hoofd van een Amsterdamse basisschool. Er is verder bar weinig over hem bekend. In 1915 debuteerde hij met 'Klaas en Kee'. In 1919 verscheen 'Pietje Blank, hoofdman van de rooversbende van Wimpie Lodigijs'. In 1924 verscheen ook 'Dierenvreugd en leed'. In 1925 verscheen 'Muis, muis, blijf in je huis!'. In 1927 verscheen 'Feest in het bosch' en in 1930 tenslotte 'Het ruisende woud'. Voorin mijn 1e druk exemplaar staat '75 gulden'. Ik denk dat dat momenteel minstens 75 euro betekent.

Schrijver: Joanan Rutgers, 9 april 2016


Geplaatst in de categorie: literatuur

3.5 met 6 stemmen 79



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)