Inloggen
voeg je column toe

Columns

Bijstand moet je verdienen (?)

Bijstand mag omlaag voor mensen met medebewoners
Uit meerdere uitspraken van de Centrale Raad van Beroep (CRvB) over toepassing van de kostendelersnorm blijkt dat de bijstand omlaag mag voor mensen met medebewoners.
Dat blijkt uit meerdere uitspraken van de Centrale Raad van Beroep (CRvB) over toepassing van de kostendelersnorm.

Mantelzorg
Bijstandsgerechtigden die een woning delen omdat zij mantelzorger zijn of mantelzorg ontvangen, krijgen ook met de verlaging te maken.
Hennie Braamhotel (61) ‘Gelukkig heb ik net gisteren mijn medebewoner, waar ik Mantelzorg voor deed, bij het grof vuil gezet. Ik bedoel, soms moet je gewoon keuzes maken. En je wilt het zelf ook een beetje goed hebben. Niet dan?’ Ja toch?'
Dora Lotkras (73) ‘Ik verzorg al twintig jaar een zwarte Mantel. Vlak nadat ik ontslagen werd bij een paardenslager vanwege hardnekkige laaghangende eczeem ging ik als therapie, mantels borduren. Van het een kwam het ander en voor ik het wist had ik zeker dertig mantels te verzorgen. Die ga ik nu de deur uit doen op korte termijn. De eerste mantel die ik meteen de deur uit deed was overigens een zwarte mantel. Want zwart mag tegenwoordig niet meer en ik heb geen zin in een proces. Toch was ik zeer gehecht aan die zwarte mantel. Tja, en nu moest ik hem noodgedwongen de deur uitdoen omdat anders mijn bijstand in gevaar komt.'

Lodewien Zuiveropdegraad (59) ‘Ik word hier zwaar door getroffen. Ik had net vorig jaar een energetisch lichtlichaam ontwikkeld bij edelsteengroothandel “Pak eens een aura mee” en dat lichtlichaam telt mee bij de vaststelling voor bijstand.Ik weet niet of ik het lichtlichaam kan ruilen voor een vierde oog.of een designer stuitchakra.’

De gedachte achter de maatregel is dat samenwonende mensen de kosten voor het wonen met elkaar kunnen delen en daardoor een lagere bijstandsuitkering nodig hebben. Niet alleen kost dit de overheid minder geld, het zou het ook lonend moeten maken om te werken.
Directeur Wim Prinsipieel van de CRvB (fluisterend): ‘off the record; het wordt gewoon tijd dat die luie flikkers gaan werken voor hun bijstand, ja!’

Dannie van der Zwaar uit Termuntenzijl (39) tenslotte: ‘Het probleem is dat ik zwaar geschapen ben. En bij het loket van de Gemeente zeiden ze gewoon’; Tja, regels zijn regels. Jouw “kleine” Dannie telt meer als medebewoner. Dus ben je gewoon de lul!'


Hier mag de mattenklopper wel overheen!

Schrijver: T.U.I.G van der Riggel, 4 november 2016


Geplaatst in de categorie: actualiteit

3.1 met 7 stemmen 109



Er zijn 3 reacties op deze inzending:

Naam:
Karel Jong
Datum:
6 november 2016
Niks mis met relativeren. Aanleidingen genoeg in deze barre wereld. Goede zaak! Gaat mij hier om stijl en aanpak in de tekst. Smaken verschillen op dat punt. Vaker zie ik bij mild kritische commentaren de reactie 'gewoon overslaan'. Waarom? Echt geen idee. Deze site biedt juist ruimte voor reacties. Schrijven is immers een vorm van dialoog met lezers. Zeker op een schrijfsite.
Naam:
T.U.I.G van der Riggel
Datum:
6 november 2016
Beste Karel,

Ik probeer de wereld voor mijzelf iets te relativeren. Wellicht dat anderen er ook iets aan hebben. Maar als het je stoort, en dat kan ik ook wel begrijpen, kun je mij gewoon overslaan.
Naam:
Karel Jong
Datum:
5 november 2016
Actueel en knellende kwestie, denk je even. Maar dan volgt de alles verwoestende humor van Van der Riggel. Wat overblijft is een voor mij ongeloofwaardig stamppotje, overgoten door een moddervet sausje. Hoewel anderen mogelijk niet meer bijkomen van het lachen om deze bijzondere vorm van maatschappelijk bewustzijn. Jammer, want de schrijver heeft op zich goed oog voor de scherpte in de actualiteit.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)