Inloggen
voeg je column toe

Columns

Doorgestoken Kaarten

Nu om 11 uur 's ochtends, op de dinsdag van de Amerikaanse Verkiezingen, verbaast het me buiten alle proporties (ik kan er werkelijk met m'n verstand niet bij) dat wij mensen (zowel in de VS als in Europa en Nederland) zo'n schaapachtig volgzaam kuddevolkje zijn.

De stemmingmakers van de media hebben ons zodanig met hun serpentijne welbespraakte kronkels gemesmeriseerd (Mesmer was een Fransman die het magnetische krachtveld van de mens kon meten en manipuleren), dat het bepaald geen bon Ton is om te beweren dat de verkiezingen een heel casino vol doorgestoken kaartspelen zijn.

Maar dan besef ik dat er nauwelijks mensen over zijn die nog in staat zijn hun onbevooroordeelde verstand te vinden, dat ergens in een stoffige slaapkamerkastje van hun vroege jeugd is achtergebleven.

Vergeten, verwaarloosd, bedekt onder de zware last aan schoolboeken die hun natuurlijke intelligentie wel eens even zou corrigeren en vervangen door wat de geleerden er van hadden gedacht.
Conformeren aan de communis opinio dat zul je!

Ach het zal mijn stokpaard, mijn mountainbike, mijn bolhoed, mijn favoriete paar schaatsen worden, deze levenslange kruistocht tegen de Moren (de Fanatici van alle gezindten en overtuigingen) die hun grijze cellen door een boek hebben vervangen, de laatste nagel in de kist die mijn ontzielde lichaam zal omvatten tot grote vreugde van de onderaardse verteerwezentjes.

Enfin, ik preek in de verkeerde kerk, ik roep tegen de wilde zwijnen, ik zing voor de vissen, ik schrijf in spijkerschrift dat alleen de allang naar de planeet Niburu vertrokken Sumeriërs nog kennen.

Kom nou toch eens tot je punt, beste Ton! Hou op met krassen en kraaien! Niemand, zelfs de sympathische oren, snapt wat je wilt zeggen als je die (begrijpelijke) frustratie en verontwaardiging niet intoomt.

Oké, ik zal u zeggen waarom de verkiezingen in de USA al in de MAL, de BAKVORM van de gecreëerde virtuele werkelijkheid zijn voorgebakken ('rigged' -the system is rigged- komt van 'vooropgezet', 'kant en klaar', 'prefab', 'voorgevormd'): dat doet men door BEELDVORMING.
Door stemming maken.
Door stennis maken.
Overal (Oeral), als een laag suikerglazuur over onze weke massa.

Het hele mediacircus dat 'aanzien' heeft, zoals bij ons de TV zenders, de Radiozenders, de Volkskrant, Trouw, NRC, Parool misschien, Telegraaf is weer 'n ander verhaal, heeft ons ingepakt als lekkerbekjes in het vetvrije papier van hun opiniemakers.

Kent u iemand (behalve ik) die een pleidooi (waar die laag 'icing' van zou moeten smelten) zou durven houden voor Donald Trump?
Als je die door dezelfde media als ongeloofwaardig bemodderde buitenbeentjes weglaat?

Kijk maar eens naar jezelf:
waarom zou je voor Hillary zijn?
Durf je dat in de alleen-heid van je privé-domein toe te geven?

Ik zal het je zeggen: omdat je alle verhaaltjes als moorkoppen, als oranjekoek slikt.
Nergens anders om.

En waarom haat je Trump?
omdat je alle verhaaltjes als kaviaar, als Plaagzuster Bloedwijn slikt.
Nergens anders om.

En daarom zijn de verkiezingen pijnlijke verstandskiezen geworden.
Die nodig getrokken moeten worden.
Want morgen en de komende jaren zitten we met de onoverzienbare ellende.

Natuurlijk weet ik wel dat wij niet kiezen, maar dat doe je natuurlijk wel degelijk..

Schrijver: Ton Hettema, 8 november 2016


Geplaatst in de categorie: actualiteit

2.0 met 3 stemmen 79



Er zijn 3 reacties op deze inzending:

Naam:
Ton Hettema
Datum:
10 november 2016
beste Riggel, dat heb je goed gezien: het is roest om oud ijzer..
beste Bjarne, ik heb een zwakte voor die prachtige, maar te weinig gewaardeerde stijlfiguur..
ben blij dat je daardoorheen kunt lezen
Naam:
T.U.I.G van der Riggel
Datum:
8 november 2016
Ik zie een man achter een lessenaar voor een volle zaal, vreemde taal uitslaan die mij niet bevalt.
Op een ander podium doet een vrouw hetzelfde.
In mijn geval heeft dat niets met beïnvloeden te maken, maar alles met gevoel.
Naam:
Bjarne
Datum:
8 november 2016
Ondanks alle bombast die je er bij haalt, heb je hier wel een punt.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)