start toeval vragen forum links zoek contact gastenboek inhoud

Categorieën:

actualiteit (428)
afscheid (15)
algemeen (83)
bedankt (5)
biologie (1)
dieren (23)
discriminatie (11)
drank (6)
economie (13)
eenzaamheid (5)
emoties (25)
erotiek (1)
ex-liefde (2)
familie (17)
feest (6)
film (9)
filosofie (27)
fotografie (2)
geld (18)
geschiedenis (7)
geweld (8)
heelal (1)
hobby (11)
humor (109)
huwelijk (3)
idool (9)
individu (10)
internet (19)
jaargetijden (7)
kerstmis (15)
kinderen (52)
koningshuis (14)
kunst (5)
landschap (2)
lichaam (8)
liefde (12)
literatuur (31)
maatschappij (110)
mannen (5)
milieu (9)
misdaad (24)
moraal (22)
muziek (26)
natuur (20)
oorlog (9)
ouderen (5)
ouders (17)
overig (15)
overlijden (9)
partner (3)
pesten (6)
planten (1)
politiek (68)
psychologie (34)
rampen (8)
reizen (12)
religie (24)
school (10)
sinterklaas (8)
songtekst (1)
spijt (3)
sport (99)
sterkte (4)
taal (28)
tijd (15)
toneel (2)
vakantie (13)
verdriet (1)
verhuizen (2)
verjaardag (4)
verkeer (19)
voedsel (19)
vriendschap (6)
vrijheid (11)
vrouwen (23)
welzijn (17)
wereld (7)
werk (13)
wetenschap (10)
woede (7)
woonoord (25)
ziekte (28)

tabblad: columns

< vorige | alles | volgende >

column (nr. 1711):

Dezelfde minestrone

Het nieuwe album van Eros Ramazzotti draait momenteel het meest op mijn cd-speler. Ik wieg mee met Vita Ce Ne, ik huil mee, ik neurie mee, ik laat me ontroeren, ik dans mee. Het brengt me in de gewenste stemming. Jazeker, ik ken de kritiek, Ramazzotti borduurt nu al sinds ‘Musica E’ voort op hetzelfde stramien. Die schorre boomzagersstem werd Eros’ beproefde handelsmerk, zodat de rasp-mix van country, merengue, rock, Italo-pop & salsa anno 2018 weinig nieuws meer te bieden heeft. En al mijn huisgenoten protesteren nu met oordopjes.

Sommige Eros-luisteraars vinden Se Bastasse Une Canzone (1990) en alles wat daarop volgde teveel van dezelfde minestrone. Ramazzotti blijft niettemin, wat mij betreft, een muzikale lekkernij. In februari start in München, Keulen en Luxemburg de tour-2019, misschien vanwege zijn duetten met de Russisch-Duitse zangeres Helena Jelena Fischer.

Inspiratie voor composities kan uit onverwachte hoek komen. Wat weet Eros van de filosoof Heraclitus? Bij het afspelen van zijn cd ‘Perfetto’ (2015) wekte het ritmische ‘Vivi E Vai’ mijn nieuwsgierigheid. Deze gedachte is van Heraclitus afkomstig: je kunt niet twee keer in dezelfde rivier springen. Mensen moeten hun levensloop als een rivier beschouwen, emoties toestaan en nimmer halt houden. Stilstaan is het tegendeel van alle kennis. Heraclitus (‘alles stroomt’) was tevens degene die aantoonde dat een eenmaal afgeschoten pijl in werkelijkheid niet beweegt; omdat hij zich in de tijdsmeting voortdurend op een andere plek in de lucht bevindt.

Taalkundigen wijzen op de eigenaardigheid van formuleringen als ‘de rivier stroomt’ en ‘de wind waait’ (zelfstandig naamwoord plus vervoegd werkwoord, de reïficatie, in Angelsaksische talen). Stromen en waaien krijgen iets onlogisch, want niet-stromende rivieren en niet-waaiende winden bestaan niet. Ramazotti zegt in zijn liedje ‘Vivi E Vai’: in deze delicate tijden vol frustratie en verwarring zouden ouders hun kinderen meer Heraclitus-wijsheid moeten aanleren.

Schrijver: Ton Mantoua, 16-12-2018


Deze inzending is 158 keer bekeken

3/5 sterren met 3 stemmen.



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je emailadres voor anderen in beeld verschijnt)