Inloggen
voeg je column toe

Columns

De Britse ziel

Voor ik me er vestigde dacht ik Groot-Brittannië, dat is J.K. Rowling, dat is Stephen Frey. Die zijn er ook wel, maar dat is de leuke, de aangename kant. De VPRO en De Groene Amsterdammer. Maar als je die kranten leest en wat ze allemaal over òns zeggen...het is aanstootgevend, die mengeling van onwetende agressie en op niets gebaseerde arrogantie. De norm, de Britse norm, dat is die gast die Top Gear presenteert en dat soort lieden. En dan die tabloids, racistisch! Daar zijn onze roddelbladen nog heilig bij...

...dat is vervelend om te horen...

Ja, je zou bijna denken dat ze nog steeds geloven in dat sprookje van 'Britannia rules the waves' met hun Gemenebest. Ze hebben natuurlijk een langere traditie met racisme in eigen land, maar het lijkt wel of het in hun genen is gaan zitten, dat collectieve onbewuste van de Britten. Je kunt het zo uittekenen. Voor de Engelsen bestaan er twee smaken: of ze hebben er niets mee te maken of ze zijn er de baas...Sorry, zeg ik dan, jullie zijn met 60 miljoen, wij zijn met 500 miljoen in de EU. Jullie zijn een groot land, maar Duitsland is groter en Frankrijk telt meer inwoners en is ook nog eens belangrijker...

...Ok, maar economisch is het wel de nummer vijf van de wereld. Ze hebben wel enig recht van spreken...

...ja, maar dat is dan weer te danken aan het feit dat ze gigantische leningen hebben uitstaan. Willen ze doorgaan met hun levensstijl dan moeten er elke dag honderden miljoenen vloeien naar de 'City'. En dat gebeurt, door buitenlandse investeerders, in de verwachting dat Groot-Brittannië stabiel en voorspelbaar is...en dat is het niet meer.
Labour is in handen van een liegende dwaas...

...Corbyn...

...Jeremy Corbyn, ja. Hij weet zelf niet welke kant hij uit wil en de partij is verdeeld. Hij wordt betaald door de vakbonden en die zijn al even verdeeld. Bovendien kampen ze met een enorm legitimiteitstekort. O, tactisch zijn het zulke geslepen vossen, die Britten. Die Cameron beloofde een referendum en was zelf tegen! En nu loopt hij binnen als goedbetaalde consultancyklussenier.

...Maar goed, terug naar de ziel van de Britten en de ziel van de Europeanen, voor zover we van zo'n ziel kunnen spreken...

...typisch Brits ook, als ze Europe zeggen bedoelen ze alleen het continent...

...daar heb je 't weer, die 'Splendid isolation'. Maar goed, we weten hoe Nederland erover denkt: dat betreurt het, en ik geloof dat iedere Nederlander het vreselijk vindt...

...op mij na...

...jij vindt het niet erg...

...Nee. Ik denk serieus dat de Britten lid waren om de EU van binnenuit te saboteren. Vooral als het gaat om de integratie. Elke keer als de EU een stap verder deed in die richting zaten zij de boel te dwarsbomen. Osborne, minister van Financiën onder Cameron, heeft het openlijk gezegd: 'nee, tenzij...' En dan vroegen ze weer een prijs. Ze geloven gewoon niet in de Europese gedachte. En die houdt de boel juist bij elkaar!...
Nee, het beste is om die Engelsen een afkoelingsperiode te geven. Om in hun eentje te ontdekken hoe "belangrijk" ze zijn.

Schrijver: Max
24 december 2018


Geplaatst in de categorie: actualiteit

1.0 met 1 stemmen 70



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
Ton Hettema
Datum:
24 december 2018
Een lekker dynamische stoomwolk op van opgekropt protest. Veel Brexitiers zullen precies omgekeerd geladen zijn t.o.v. de EU. Ik sympathiseer meer met de gewone Europeaan en de nationale soevereiniteit van elk land dan met de dictatuur van conglomeraten..

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)