start toeval vragen forum links zoek contact gastenboek inhoud

Categorieën:

actualiteit (393)
afscheid (15)
algemeen (81)
bedankt (5)
biologie (1)
dieren (23)
discriminatie (10)
drank (6)
economie (13)
eenzaamheid (5)
emoties (22)
ex-liefde (2)
familie (17)
feest (6)
film (9)
filosofie (26)
fotografie (2)
geld (18)
geschiedenis (6)
geweld (8)
heelal (1)
hobby (10)
humor (109)
huwelijk (3)
idool (9)
individu (9)
internet (19)
jaargetijden (7)
kerstmis (15)
kinderen (50)
koningshuis (14)
kunst (5)
landschap (2)
lichaam (8)
liefde (12)
literatuur (31)
maatschappij (108)
mannen (5)
milieu (7)
misdaad (23)
moraal (22)
muziek (22)
natuur (20)
oorlog (9)
ouderen (5)
ouders (15)
overig (15)
overlijden (9)
partner (3)
pesten (6)
planten (1)
politiek (66)
psychologie (32)
rampen (8)
reizen (12)
religie (24)
school (10)
sinterklaas (8)
songtekst (1)
spijt (3)
sport (96)
sterkte (4)
taal (28)
tijd (15)
toneel (2)
vakantie (12)
verdriet (1)
verhuizen (2)
verjaardag (4)
verkeer (19)
voedsel (19)
vriendschap (6)
vrijheid (11)
vrouwen (21)
welzijn (17)
wereld (7)
werk (13)
wetenschap (10)
woede (7)
woonoord (25)
ziekte (28)

tabblad: columns

< vorige | alles | volgende >

column (nr. 1753):

Bankaire zakkenrollers

Noem het kinderachtig, tegenwoordig wacht ik soms meerdere dagen met het openscheuren van post. Dan ben ik bang dat er iets bij zit dat mij chagrijn bezorgt. Want ik ben boos op grote banken. Hun automatiseringen behandelen me als ‘een relatie’. En de toon waarmee ze je toespreken! Ik ben allergisch voor de mix van luizenmoederbezorgdheid, onpersoonlijkheid en schijnheiligheid. Ze melden, bijvoorbeeld, hun aangepaste bankaire technologie, zoals innovatieve gebruikersherkenningen. Ik maak allang geen ‘gebruik’ meer van u. Wegwezen, en gauw!

Ter verduidelijking: wijlen mijn vrouw had rekeningen bij legio banken. Advocatenkantoren, gerechtshoven en politiebureaus vroegen regelmatig om haar assistentie als tolk en betaalden via hun banknummers. Meer dan dertig jaar ben ik met haar getrouwd geweest. En ik kan het bevestigen, vrouwen uit het Kroatische kustgebied zijn assertief en temperamentvol. Ze hebben een straatvechtersmentaliteit, hun karakter is schaakgrootmeesterachtig, voordelen benutten ze, met nadelen gaan ze de strijd aan. Mijn lieverd overleed in maart 2015. Daarna begon het afmelden en het afwikkelen. De leidraad ‘Zorgen erna’ bleek nuttig, maar niet afdoende. Nabestaandendesk? Naar servicebalies bellen betekent troostende muzak beluisteren, maar voor daadwerkelijke problemsolving hoef je er niet aan te kloppen. Want je wilt, bijvoorbeeld, dat zo’n bankrobot je echt uitschrijft. Het enige wat er ‘gebeurt’ is dat ze je herhaalpost sturen vol onvoordelige alternatieve offertes. Met bellen ben ik dus gestopt.

Banken doen alsof er zakelijk niets is veranderd. Je moet intussen wel stelselmatige afschrijvingen slikken. Zakkenrollerbedragen, in rekening gebracht voor spookachtige ‘diensten’ die ze onnodig voor de boedel ‘verrichten’. Eergisteren was het bingo. De envelop maakte me al pissig. De 2019-tarieven stijgen, wegens niet-duurzame varianten, in hun jargon. Wedden, klantcommunicator Bas Bisschops, dat ook u geen eind kunt maken aan ‘onze’ relatie? Kortom, banken zijn onfatsoenlijke en misdadige ladenlichters. Daarom heb ik een pesthekel aan hun koppige onbeschaamdheid.

Schrijver: Ton Mantoua, 11-02-2019


Deze inzending is 48 keer bekeken

Er is nog niet op deze inzending gestemd.



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je emailadres voor anderen in beeld verschijnt)