Inloggen
voeg je column toe

tabblad: columns

< vorige | alles | volgende >

column (nr. 1763):

Gangster-opera in drie delen

Paradoxale toestanden, deze week. Oscar-uitreiking, krokusreces, recordtemperatuur. Maar ook bloedwraak, Godfather- en mafia-meedogenloosheid. Bescherm u alvast tegen vele confrontaties met colt-pistolen, moreel verval, verraad, ontploffende auto’s en paardehoofden. Zoja, dan kunt u de komende dagen uw buikje vol kijken aan part one (1972), part two (1974) en part three (1990), behorend tot ‘de rolprenten die een mens in z’n leven gezien moet hebben’. Het verfilmde drieluik over de verderfelijke Amerikaans-Italiaanse familie Corleone komt er aan. Heeft iets van ‘Le Clan des Siciliens’ (Jean Gabin, Alain Delon, Lino Ventura), heeft iets van ‘Goodfellas’ (Robert de Niro).

Let vooral op de kleuren. Het grootste deel van The Godfather is overgoten met een verfstof die het midden houdt tussen geel-roze, donkerlila en zwartbruin. Die sepia-werking blijkt sfeerbepalend. En vergeten we de muziek niet, zoals de tarantella van ‘Connie’s Wedding’, het treurig-melancholieke Leitmotiv ‘Love Theme’ en Al Martino’s sentimentele ‘I Have But One Heart’. Aan het begin. Tijdens het bruiloftstuinfeest. Als alles koek & ei lijkt. Achter de zonweringen zien we hoe de oude don (Marlon Brando) zijn vrienden en vijanden rondom zich verzamelt, duistere ‘gunsten’ verleent, taarten in ontvangst neemt en aan touwtjes trekt. Maar het ware epos draait dan al om jongste zoon Michael Corleone, gespeeld door Al Pacino.

Van welke scène ik houd? Een ontroerend fragment, even voor de mislukte moordaanslag, als The Godfather op straat sinaasappels koopt. Zo leidt schrijver Mario Puzo disproportioneel geweld in, bij een vredig-alledaagse fruitkraam. Ik vestig ook aandacht op deel III, de vervolgfilm die Francis Coppola, vooral om zakelijke redenen, na een onderbreking van vijftien jaar, alsnog produceerde. Hoewel merendeels negatief ontvangen, zijn er filmliefhebbers die Part 3 tot de enige authentieke ‘Godfather’ uitriepen omdat daarin het verrottende Corleone-machtsimperium dramatisch ineenstort. Ik kijk uit naar de nabije tv-vertoning van deze gangster-opera.

Schrijver: Ton Mantoua, 26 feb. 2019


Geplaatst in de categorie: actualiteit

1,0 met 1 stemmen 91



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je emailadres voor anderen in beeld verschijnt)