Inloggen
voeg je column toe

Columns

Te netjes

Bij voorbaat zeg ik, dat wij, mijn vrouw en ik, niet bepaald het toonbeeld van netheid zijn; de meeste kennissen trouwens, en ook u nu, wel bekend. Wij hechten niet al te veel aan uiterlijk vertoon. Het is allemaal slechts illusie en niet van wezenlijk belang.
Maar als ik dan weer iemand zo bezig zie met ieder grassprietje tussen de stenen weg te branden of ze op de knieën met een mesje er tussenuit krabben. Desnoods met een overdosis roundup het probeert te verdelgen, dan ben ik op m’n hoede. Als ze zelfs walkanten van het slootje dat voor hun huis loopt, en van de gemeente is, toch tot de bodem bijknippen, omdat het beter staat bij hun streep gemaaid gras en voor het merendeel met stenen en kiezels belegde perfecte tuintje. De kiezels om de dag worden geharkt en soms precies op een hun toebedeelde plek worden gelegd. Ze in huis ook alles perfect op elkaar hebben afgestemd en het volgens de woonmagazines en woonprogramma’s op TV hebben ingericht. Dan weet ik, voor zulke mensen moet ik een beetje oppassen, want ik geloof dat ieder mens wel iets van een beetje 'smerigheid' in zich heeft. De een schudt het van zich af, en laat het zien door een beetje slordigheid, of het niet te netjes zijn, of het hebben van iets, wat voor super nette mensen helemaal onvoorstelbaar is, huisdieren. Echt, je moet ‘het’ gedoseerd uit je laten stromen. Niet opkroppen, dan is er niets aan de hand en de instelling hebben zoals beschreven in het lied: ‘Mensch durf te leven’. Maar zij, die supernetjes zijn, verbergen iets, en zijn ‘het’ waarschijnlijk diep van binnen. U weet net als ik dat de smerigste boeven zich graag verschuilen achter driedelige kostuums met een stropdas.

Schrijver: catrinus
Inzender: C.A. de Boer, 9 april 2019


Geplaatst in de categorie: psychologie

5.0 met 1 stemmen 113



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
Karel Jong
Datum:
9 april 2019
Herkenbare gedachtegang. En inderdaad, veel ellende komt via driedelige pakken en stropdassen.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)