Inloggen
voeg je column toe

Columns

Preventie

Er is afgelopen week nogal wat te doen rond de Buurtpreventie.
Nederlands punt enel ging op onderzoek uit en trof laat in de avond in de Bloemenbuurt een groepje wakkere mannen.

HALT! STAAN!

Meneer van Beukeren?

Dat ligt eraan..u eerst en snel!

Ik had u gebeld.. Trawant, Nederlands punt enel..

Legimitatie! ....Oké, U heeft 5 minuten.

Hoe is ‘t allemaal begonnen?

Onrust in onze Bloemenbuurt meneer, belletje trek in de Azaliastraat, fiets ontvreemd in de Clematislaan, poging tot inbraak aan het Hortensiaplein. Bleek later de bewoner zelf, sleutel vergeten.. Maar toch, zet je aan het denken.

En toen?

De vaste jongens uit cafe De Sport, wouen niet stil blijven zitten,veiligheid voor alles.Makkelijk zat.

En dat was het begin van..

Buurtwacht Wodan. Hier, onze tatoe..Opstropen mannen.Laat meneer maar eens zien..En?

Ja eh..mooi, hoe die adelaar uit die gebalde vuist..Maar wat doet u zoal s’nachts?
Patrouille, fouilleren, alles wat donker is, een baard heeft of een rare jurk of die we niet verstaan, allemaal verdacht.

En die houdt u dan staande?

Of liggend als ze praatjes hebben.

En dan..

Eerst tie wraps, even uurtje isoleren in een kelderbox en daarna
nooit meer terug in de Bloemenbuurt.

Vermoeiend?

Ach we kunnen overdag slapen he..

En de buurtbewoners tevreden?

Zekers, geven allemaal een bijdrage voor hun veiligheid,..en onze onkosten.

Vrijwillig?

Bij sommigen moet je even langs, met Tyson hier..

AF Tyson!, goed volk! Merken ze meteen dat ze in vertrouwde handen zijn.

Want u let ook op de sociale cohesie in de wijk?

Die ook. Als ze de kliko te vroeg buiten zetten draaien we hem even om bij de voordeur. En wie zijn hond onbegeleid laat poepen wrijven we dat ter plekke in. Is dan ook meteen voor het laatst.

Heeft u verder ook wensen voor de wijk?

We denken aan een avondklok dat zou ons werk een stuk makkelijker maken en daarna alle
bewoners 23.00 uur licht uit.

Maar dat gaat toch veel te ver meneer van Beukeren, dat lijkt wel..

..Dat snorretje van u staat me niet aan meneer, daar houden wij niet van in de Bloemenbuurt, maak dat u wegkomt. En heeel gauw..! TYSON!..

Schrijver: Trawant
21 april 2019


Geplaatst in de categorie: actualiteit

4.5 met 6 stemmen 425



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
Ton Hettema
Datum:
23 april 2019
Trawant doet verslag van wat er werkelijk speelt in de onderbuik van de samenleving. Elke week de schijnwerper van zijn waakzame blik op een zere plek die te pijnlijk is voor de politiek en te duister zelfs voor Panorama? Dat zou een populistische doorbraak kunnen betekenen voor deze site..

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)