start toeval vragen forum links zoek contact gastenboek inhoud

Categorieën:

actualiteit (449)
afscheid (16)
algemeen (83)
bedankt (5)
biologie (1)
dieren (24)
discriminatie (10)
drank (6)
economie (13)
eenzaamheid (5)
emoties (25)
erotiek (1)
ex-liefde (2)
familie (19)
feest (6)
film (9)
filosofie (27)
fotografie (2)
geld (18)
geschiedenis (7)
geweld (8)
heelal (1)
hobby (11)
humor (111)
huwelijk (3)
idool (9)
individu (12)
internet (21)
jaargetijden (7)
kerstmis (15)
kinderen (54)
koningshuis (15)
kunst (5)
landschap (2)
lichaam (8)
liefde (12)
literatuur (31)
maatschappij (111)
mannen (5)
milieu (9)
misdaad (26)
moraal (22)
muziek (32)
natuur (20)
oorlog (9)
ouderen (5)
ouders (17)
overig (15)
overlijden (9)
partner (3)
pesten (6)
planten (1)
politiek (70)
psychologie (36)
rampen (8)
reizen (12)
religie (24)
school (10)
sinterklaas (8)
songtekst (1)
spijt (3)
sport (100)
sterkte (4)
taal (28)
tijd (15)
toneel (2)
vakantie (15)
verdriet (1)
verhuizen (2)
verjaardag (4)
verkeer (19)
voedsel (19)
vriendschap (6)
vrijheid (11)
vrouwen (24)
welzijn (17)
wereld (7)
werk (14)
wetenschap (10)
woede (7)
woonoord (25)
ziekte (28)

tabblad: columns

< vorige | alles | volgende >

column (nr. 1832):

Een papzak

Bij de kassa van Concerto, muziekhemel aan de Utrechtsestraat in Amsterdam, liggen Aznavour-boeken opgestapeld. Over de beste zanger die ooit geleefd heeft, door tv-grootverdiener Matthijs van Nieuwkerk. Het bevat anekdotes die een paar jaar geleden in dagblad Het Parool hebben gestaan. Van Nieuwkerk blijkt een data-, weetjes- en ranglijstenfreak. Op welke dag nam Aznavour het duet ‘Everybody Loves Somebody’ met Dean Martin op? Welke tien best-of-the-best-cd’s neemt Matthijs mee naar een onbewoond eiland? Vijf Aznavour-liedjes over Parijs? Dat soort statistiek.

Welke beledigende opmerking over Aznavour kan Matthijs heel boos maken? Nou, als u laatdunkend zou zeggen: ‘Maar dat miezerige mannetje zong toch in het Frans?’ Alsof dat iemand tot een inferieure B- of C-artiest zou degraderen. Van Nieuwkerk is echter zo bang dat zijn Charles-monomanie ons verveelt dat hij mini-notities als column presenteert. Het is zelfs minder dan petit-histoire; voor iedere Parool-column over Aznavour gebruikte hij hooguit 320 woorden.

Hij bracht linguïstische trucs in stelling, het maakte niet uit waarover het ging, MvN wandelde over de Albert Cuyp-markt, door Parijs of Hilversum, hij fietste ergens, hij e-mailde met iemand, hij deed een boodschap, en hij vond altijd wel ‘n aanleiding om er een Aznavour-voorval aan vast te knopen. En nooit vergat hij het standaard-toevoegsel ‘de beste zanger die ooit geleefd heeft’, als zijn onvermijdelijke persoonlijke obsessie...

Toen Aznavour nog leefde, bleef Matthijs weg van live-concerten, bevreesd voor teleurstelling. Verdiep je je in zijn persoon, dan concluderen we: hij is ‘n bangerik, ‘n papzak, een moederskind. Voor geen goud doet hij mee aan ‘n roasting-show, vooral niet tegenover de vlijmscherpe Peter Pannekoek. Stond kleine Thijsje in de keuken naast zijn moeder naar ‘La Baraka’ te luisteren, dan maakte het hem intens-gelukkig als hij zag hoe mama Gerrie genoot van de wereldberoemde stem van de Armeense Fransman. Dan dansten ze.

Schrijver: Ton Mantoua, 04-06-2019


Deze inzending is 82 keer bekeken

4/5 sterren met 1 stemmen.



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je emailadres voor anderen in beeld verschijnt)