Inloggen
voeg je column toe

Columns

De kroonprinses vertelt

De RVD wacht een mega-operatie. Directiezaken heeft alvast 34.695 aandachtspunten geformuleerd. Project CA-XVIII zal eind september volledig op stoom zijn. Reden: over ruim twee jaar viert hare koninklijke hoogheid Catharina-Amalia haar achttiende verjaardag. Op 7 december 2021 moet de jongedame, door alle openbare nieuwsdiensten, gepresenteerd worden aan haar toekomstige onderdanen. Zo is het bepaald in de grondwet.

Zo’n introductiegesprek, gelijktijdig op NPO 1, NPO 2 en NPO 3, vereist voorbereiding, want het mag niet ontaarden in een muppet-show. Wie kijkt de jarige debutante in de vorstelijke ogen, hoe luiden de vragen en de ‘spontane’ antwoorden? Waarop mikt een ‘ongedwongen’ en eigentijdse ontmoeting met een ongediplomeerde kroonprinses?

Iemand zal worden gevraagd om empathisch-vriendelijk met het arme schaap te converseren. De fase van de long-list is trouwens al achter de rug. Liefst 282 pre-kandidaten werden op antecedenten bekeken en geballoteerd. Maxim Verhaegen, Paulien Cornelisse, Epke Zonderland, Fatima Elatik, Job Cohen, Gerda Havertong, Jort Kelder, Erica Terpstra en Emma Wortelboer overleefden de tweede selectieronde niet. Doorgewinterde cultuurkenners, zoals Geert Mak, Herman Pleij, Paul Scheffer en Bram de Swaan vielen eveneens uit de boot.

Hella Haasse, Mies Bouwman, Govert van Brakel en Dick Passchier zijn dood. Maartje van Weegen nam afscheid. En op alle nog volgende short-lists worden ingevoerde interviewers genoemd: Clairy Polak, Han Peekel, Eva Jinek, Ilja-Leonard Pfeijffer, Marc van der Linden, Jeroen Pauw, Dionne Stax, Annet Bleich...

Er zijn bekwame personen die zich voorlopig voor deze eervolle journalistenklus op de vlakte houden. Let vooral op Jeroen Snel, presentator van royalty-programma ‘Blauw Bloed’. Fatsoenlijk, gezeglijk, extreem-serviel, koningsgezind. Draagt een oranje Hema-onderbroek en is slechts één keer betrapt op een brutale en subversieve opmerking: ‘dat belooft wat, Amalia spreekt haar moeder tegen!’.

Snels grootste tegenstrever zou Sheila Sitalsing kunnen zijn. Maar misschien valt de keus uiteindelijk toch op Paul Witteman.

Schrijver: Ton Mantoua
2 augustus 2019


Geplaatst in de categorie: koningshuis

4.0 met 1 stemmen 502



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)