Inloggen
voeg je column toe

Columns

Zeepaardjes

Er spoelen de laatste tijd steeds meer levende zeepaardjes aan op het strand. De Kortsnuitjes vinden de Noordzee inmiddels warm genoeg om vanaf de Afrikaanse kust naar hier te migreren, maar zijn onze rusteloze branding niet gewend. Machteloos om zich tegen de golfslag teweer te stellen spoelen ze aan op de stranden van Bergen aan Zee of de Wadden.

Wat wil je ook als 4 cm klein Snorkeltje. Je voelt de stroming trekken en je surft op de top van een meedogenloze golf in de richting van een onbekende kust. Daar kwak je tussen de scherpe scheermessen en gebroken kokkels op de vloedlijn. Amechtig happend naar adem en in paniek. Een drama in zakformaat.

Maar er is redding mogelijk. Op aanraden van zee aquaria en Ecomare zult u mij binnenkort langs de zeekant zien schuifelen. Voorzichtig met duim en wijsvinger vis ik ze op uit het zand en deponeer de kleine vrienden in het voorgeschreven plastic zakje met zeewater. Waarna ik mij naar een naburige opvang spoed.

Een mooie missie in een hopeloze tijd: ‘Red het kortsnuitje, red de wereld!’
En red ons, want zoals zij, zijn wij.
En wie de symboliek niet ziet. Ik ga het niet allemaal uitleggen. Goedemorgen!

Schrijver: Trawant
28 februari 2022


Geplaatst in de categorie: actualiteit

4.3 met 9 stemmen 227



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)