Inloggen
voeg je column toe

Columns

Dit land kan dicht..

Gouda. 
Aan het roer Kapitein Iglo. Vervoert een lading scheepscontainers, hoogte 4 meter 34. In de verte een spoorbrug. Hoogte 4 meter 30. 
'Zeg boots, die komt me bekend voor, zijn we daar al niet eens eerder onderdoor gegaan?
'Nou kaptein, onderdoor is overdreven hoor, we hebben hem 5 jaar geleden totaal aan gort de prak gevaren..
'Nee toch, was dat deze?'
'Yep'
' Nou daar gaan we dan'
' Weet u wel zeker dat 't ken?'
' Wie is hier nou de kapitein? 'T wordt krap, maar 't ken..'
'Volgens mij ken 't net'
'Dat zeg ik...'t ken..net'
4 Uur Rotterdam, halen we.. gas d'erop, raggen met die schuit!

Visafslag.
 Een trawler. Midden in de nacht.
'Heb jij al het ondermaatse al gekist?'
'Ay ay schipper'
'Zodra de lichten op de kade uit zijn, lossen!  Viswinkel Jacobse komt de handel halen.'
'Maar schipper..'
'Ja Wat!? '
'Zo trekken we de hele zee leeg..'
'Nou en?'
'Maar als er geen jonkies meer zijn, dan straks ook geen grote meer..'
'Wat ben jij voor een watje. Wil jij je zakken vullen of niet? Kop dicht dan..'
Sirenes..zwaailichten..

6 uur Journaal. 
Beeld: Vertrekhal station, terminals, hekjes. Er is een nieuwe app waarmee je valse creditcards kan downloaden. En daarmee kun je gratis reizen. Inchecken, uitchecken waar en wanneer je maar wil. Geen haan die..
En het NOS journaal vindt dit een belangwekkend item, geeft de ontdekker, een vette Nerd,  zijn 5 minutes of fame. En biedt het land een handleiding om vanaf morgen dezelfde truc uit te halen. Kijk, zo doen we dat. Lachen toch? Jeroen Overbeek trekt zijn beste 'erg hè' gezicht, en door naar de failliete Floriade.

Hier groeit  niks meer, in dit door stikstof gesmoorde stukje ingepolderde Noordzee. Waar tante Lientje ineens de baas is en een gesjeesde  Zuid-as consultant namens het CDA het land voor een half jaar op slot kan gooien.
Hier staat de politie bij een noodsituatie voor joker in een walkie talkie uit 1950 om hulp te loeien. Hier mislukt elk ICT project, en weet je na ieder warm excuus, na weer een nota vol hemeltergend wanbeleid dat zodra de inkt droog is men met een gulle lach overgaat tot de orde van de dag.
Hier kun je fatsoenlijk en keurig binnen de regels verrekken.
Maar gelukkig hebben we 'Even Tot Hier' om stoom af te blazen.
Knap als altijd, maar ik keek met gemengde gevoelens.
Het is de satire niet meer waard.
Doe dit 'gave' land maar dicht.

Schrijver: Trawant
15 april 2023


Geplaatst in de categorie: actualiteit

4.7 met 6 stemmen 83



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
Karel Jong
Datum:
18 april 2023
Pittige column met rake typeringen. Laatste tekstblok glashelder.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)