Inloggen
voeg je column toe

Columns

Geen Vladimir, wel Mir

'There's no such thing as a winnable war
it's a lie we don't believe anymore

we share the same biology
regardless of ideology
what might save us me and you
is that the Russians love their children too'

Sting, uit 'Russians'

Vladimir Poetin probeert ontzag af te dwingen via een overtreffende trap van destructie, iets was geheid gedoemd is om te mislukken. Respect kun je niet afdwingen en zeker niet door het pad van de wraak te bewandelen. Als kind is Vladimir door zijn autoritaire vader Vladimir Spiridonovitsj Poetin geregeld geslagen. Vladimir senior was luitenant-ter-zee en tijdens de slag om Nevski Pyatachok in september 1941 raakte hij zwaargewond aan zijn linkerbeen. Sindsdien had hij een manke poot. Ik ben er van overtuigd, dat de Poetin zoals wij die nu kennen nog steeds met een enorm opgestapelde dosis woede richting zijn bloedeigen vader zit en dat hij die woede nu op denkbeeldige vijanden in Oekraïne, Europa en Amerika richt. Dat is de levensgevaarlijke, blinde vlek van deze onberekenbare despoot. En niet alleen van hem, maar van het merendeel van de Russische krijgsmacht. De enige waardering, die de sluwe Vladimir nu nog hoofdzakelijk kan claimen, is die van killers zoals hij, van de getrainde moordenaars in het Russische leger en de FSB. Hij probeert wanhopig waardering te oogsten bij zijn eveneens zwaar geesteszieke soortgenoten, zoals die generaal Andrej Mordvitsjev (Moord fit chef), geboren op 14 januari 1976 in Pavlodar. Die Andrej heeft net zo'n gevoelloze, verbeten en verbitterde smoel als Vladimir. Andrej heeft grootse plannen, want na Oekraïne wil hij heel Europa veroveren. Over belachelijke grootspraak en hoogmoedswaanzin gesproken!...

Toch moeten we er ernstig rekening mee houden, dat een groot deel van de aardlingen nog steeds ver van de wegen naar verlichting verwijderd zijn en dat er dankzij hun weinig kans op algehele wereldvrede is. Wat die gewetenloze massamoordenaars in Zuid-Soedan, Eritrea, Somalië en Ethiopië (Tigray) allemaal aanrichten, is te walgelijk voor woorden. Het is maar goed dat ze daar niet over nucleaire wapens beschikken, want ik acht hun verstandelijke vermogens ver beneden peil. Net zover beneden peil als bij die vreselijke Vladimir en zijn heerszuchtige roversbende. Het is werkelijk alarmerend, dat Vladimir zijn 'vijanden' angst probeert in te boezemen door het gereedmaken van de RS-28 Sarmat intercontinentale ballistische raket, die hij met kernwapens heeft gevuld. De bom op Hiroshima was 14 kiloton. Vladimir's Satan II raket is 40.000 kiloton. Reken maar uit hoe krankzinnig ontspoord die gast is! Maar nogmaals, in feite blijft het maar een klein kereltje, die bomvol restwoede naar zijn vader zit en die volkomen in zijn wrekend deel verblijft, inclusief zijn blinde vlek en zijn weigering om zichzelf onder de loep te nemen. Vladimir doet zijn volk geloven alsof Rusland wordt bedreigd, maar in wezen wordt enkel Vladimir bedreigd. Zijn positie als president van Rusland wankelt meer en meer, omdat zijn geloofwaardigheid op instorten staat. Ook binnen de Russische krijgsmacht.

Inmiddels gaat Vladimir al met de Noord-Koreaanse dictator Kim Jong-un in zee en heeft hij een wapendeal met die dikke griezel gesloten. Aan soldaten heeft die Kim Jong-un geen gebrek en dus ronselt Vladimir in dat gekkenland zijn kanonnenvoer voor Oekraïne. Hij haalt ze zelfs uit Cuba en hij zet vrouwelijke gevangenen in. De ordinaire straatvechter in hem kent geen grenzen. Hij haalt zijn huurlingen overal vandaan, waanzinnige criminelen, die moorden voor geld. Hij heeft die topcriminelen van Wagner ook nog steeds tot zijn beschikking en zo is het wel duidelijk, dat zijn leger een bij elkaar geraapt zootje van zwaar gestoorde debielen in potsierlijke gevechtstenues is. Die massavernietigingsraket is trouwens niet zijn beste troef, maar juist zijn achillushiel. Alleen geïndoctrineerde angsthazen trappen in zijn op angst gebaseerde heerszucht. En al die laffe meelopers, zwijgzaam of niet, die qua extreem ernstige geestesstoornis exact op Vladimir lijken. Er lopen in Rusland heel wat meer Vladimirtjes rond dan je zou denken. En ook buiten Rusland heb je talloze Vladimirtjes. Ook in Oekraïne, Europa en Amerika. Het is allemaal vele malen ingewikkelder en genuanceerder. Zo zag ik laatst op het 8-uur journaal een Russische vrouw geïnterviewd worden. Zij stond bij een soort herdenkingsmonument voor de Wagner-baas Jevgeni Prigozjin en enkele anderen. Het ergste wat zij zei, was, dat zij mannen zoals Prigozjin gaat missen, want, dat Rusland zulke mannen nodig heeft. Vervolgens zei zij met een dikke glimlach: 'Machines die moorden!'. Verschrikkelijk, wat een afschuwelijk en stompzinnig mens!...

'Verreweg het grootste gevaar waar de mensheid, en in feite alle levende wezens op onze planeet, tegenover staat, is de bedreiging van een nucleaire vernietiging. Ik hoef over dit gevaar niet uit te wijden, maar ik zou een beroep willen doen op alle leiders van kernmachten die letterlijk de toekomst van de wereld in hun handen hebben, op de wetenschappers en technologen die doorgaan met het vervaardigen van deze afschuwelijke vernietigingswapens, en op alle mensen in het algemeen die in de positie zijn om hun leiders te beïnvloeden: Ik verzoek hen hun gezonde verstand te gebruiken en te beginnen met het ontmantelen en vernietigen van alle nucleaire wapens.'

Dalai Lama Tenzin Gyatso, uit 'Innerlijke vrede'

Schrijver: Sir Joanan Rutgers
12 september 2023


Geplaatst in de categorie: actualiteit

Er is nog niet op deze inzending gestemd. 62



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)