Inloggen
voeg je column toe

Columns

Elektrisch en fossiel ‘geweld’ op de weg

Geen enkele chauffeur van een elektrische auto of een met fossiele brandstof wil een ongeluk veroorzaken en zodoende diep leed veroorzaken voor anderen en zichzelf. Ook fat-bikers en ouderen op e-bikes willen verdriet door ongevallen voorkomen. Toch gebeurt het helaas in toenemende mate. Recent werden weer nieuwe cijfers gepubliceerd over de sterke toename van verkeersongelukken met de fiets en auto. Vooral de ouderen die lang vitaliteit willen demonstreren of hun lijf in vorm willen houden, trekken er massaal met de e-bikes erop uit. Helaas, mede door de krankzinnige stijging van het aantal auto’s en elektrische fietsen, en een overdaad aan lomp of hufterig verkeersgedrag, zijn de risico’s op ellende fors toegenomen.

Rijdend in een oude Zweedse stationcar begrijp ik inmiddels dat mijn grijzige haar en de oudheid van deze auto op veel weggebruikers werkt als een rode lap op een stier. Bij stoplichten trek ik pittig op. Maar dat is klein bier, ik begrijp dat die zacht zoemende elektrische auto’s veel sneller optrekken dan die Zweedse bak. Dus heb ik in ruime mate bumperklevers bij wegrijden bij groen licht, het op- en afrijden van een rotonde en het rijden van 80 km. op vele provinciale wegen. Volgens mij zijn elektrische auto’s goed voor het milieu, maar waarschijnlijk minder prettig in het moderne gekkenhuis dat verkeer heet. Ze hebben allerlei fijne snufjes op terrein van veiligheid. Bij elkaar aanleiding, vermoed ik, tot overmoedig verkeersgedrag.

Toch is het de mens die zijn of haar voet begerig het snelheidspedaal indrukt. Met als gevolg dat vooral elektrische auto's vaak supersnel zich in het verkeer begeven. Terwijl zij qua motorgeluid als het tegenzit als een zacht opererende sluipmoordenaar ongevallen kunnen veroorzaken. En dan brandt thans ook nog eens de heftige discussie los of de oudjes van boven de 75 niet vaker van de weg af moeten worden gehaald door de politie. Hetgeen overigens gebeurt. Met als gevolg dat de grijze kuifjes een rijles bij het CBR praktisch en theoretisch moeten afleggen. Waarvoor maar weinigen slagen, zoals recent in 'Op 1' ter tafel kwam. Het is wat om de zelfstandigheid van onze senioren zo bruut te beknotten met jagen op kleine foutjes in het verkeersgedrag.

Ik zou zeggen: denk eerst eens na over forse snelheidsbegrenzers bij alle soorten elektrische tweewielers, een scherper puntenrijbewijs voor jonge autorijders, één auto per leefeenheid, een veel beter en veilig (ook na 22.00 uur in de avond) openbaar vervoer, een betere dekking in de roosters van allerlei soms rare busmaatschappijen en veel scherpere controle op echt hufterig verkeersgedrag. En haal lachgas-drugsgebruikers van de weg. Regel ook verplichte snelheidsbegrenzers in nieuwe en oude auto’s. Dit laatste zal een massaal protest opleveren, waarbij de tractoren van de boerenprotesten als het ware verbleken. Maar een veiliger gebruik van wegen en paden is qua mensenlevens ook wat waard.

Schrijver: Lord Wanhoop
23 februari 2024


Geplaatst in de categorie: actualiteit

4.3 met 11 stemmen 141



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)