Inloggen
voeg je autobiografie toe

Autobiografieen

Ouddorp-aan-Zee

Ik ben er zeker twee keer iets van twee weken geweest. Ik weet alleen de volgorde niet meer. Ik vermoed dat de eerste keer met mijn ouders en jongste broer Gustaaf was. We mochten in het huis van de koster verblijven, terwijl mijn vader ter vergoeding daar voor preekte. Een prima deal. In de woonkamer van de koster vond ik al gauw een stapel sexboekjes onder het vloerkleed. Het kostte me moeite om mijn gelaat in de plooi te laten, terwijl hij ons op thee met gebak trakteerde. De arme ziel nodigde ons uit om 's avonds op het Grevelingenmeer te gaan varen en dat gebeurde, terwijl hij versnaperingen, wijn en frisdrank uitdeelde. Overdag maakten we uitstapjes naar Veere, Goes, Middelburg, Zierikzee, Renesse en Domburg. We bezochten de musea en we likten van de softijs en we smulden van de zoete bolussen. Met Gustaaf beklom ik de toren in Goedereede, waar we op de fiets naartoe waren gegaan. Ik zal nooit vergeten hoe mijn vader, die niet kon zwemmen, steeds als met rijgerpoten over de aankomende golfjes stapte. Ontroerend duidelijk. Ik bedoel duidelijk homoseksueel, wat we toen nog niet vermoedden.

De tweede keer dat ik Ouddorp bezocht, was ik zeventien of zo en was ik vrijwilliger op een camping, waarbij ik geacht werd om het protestantse geloof te verkondigen via speelse acties. Die acties werden in een grote tent gehouden en bijgewoond door jonge kinderen, die ons al gauw te gek vonden. Ondertussen werd ik smoorverliefd op een medeleidster, die verloofd was met een gast, die ergens in Arabië vertoefde, so what! Met Sipko dronk ik tot laat in de nacht rode wijn en verzon ik een verhaal tussen twee brandende kaarsen. Puur surrealisme. Tijdens die artistieke sessie zag ik een medeleidster zichzelf in haar pyama hijsen en toonde zij mij haar zwaarbehaarde, gitzwarte poes. In de dorpsbioscoop bekeken we 'Van de koele meren des doods' met de supersexy Renée Soutendijk, maar door het rumoer van de plaatselijke stupido's verlieten we al snel de voorstelling. We waren diep gegriefd door die ordinaire cultuurbarbaren. Tijdens een herkenningsspel speelde ik een travestiet en werd ik door de door mij sterk begeerde jongedame opgemaakt. Zij had bij het Zeeuwse strand mij gekust en ik streelde haar borsten door haar badpak. Ze vertelde dat haar verloofde in Arabië werkte, maar wat bomde mij dat. Ik begeer haar nog steeds. Mijn Pinokkio is nog steeds paraat. Ze heeft blijkbaar nooit beseft hoeveel begeerte ze bij mij heeft opgeroepen en hoeveel liefde ze naar mij uitstraalde. De zon ging onder en samen met Sipko zwom ik naakt in de zee, die fluïdiserend was, waardoor wij wel engelen leken. Sipko sprak zelfs over de Elizeese Velden. We stapelden de buitenstoelen op tot een modern kunstwerk en we genoten van de verbaasde gezichten in de ochtend. Ik moest de negatieve reacties van de campinggasten op mijn travestie-outfit nog verwerken, want die waren van een zeer groffe soort, alsof ik een op vrije voeten gestelde zware crimineel was. Het heeft mijn visie op de doorsnee mens met bakken aan ongefundeerde vooroordelen voorgoed veranderd.

Schrijver: Joanan Rutgers, 16 oktober 2015


Geplaatst in de categorie: vakantie

5.0 met 1 stemmen 106



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)