Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Glasbak

Bij de glasbak die ik ging voeren met de resten van een uitbundig weekend, zag ik ze aankomen.
Een jong stel met de armen vol kartonnen dozen.
Blijkbaar onderweg naar de papierbak, op dit eiland vol gleuven en trechters voor hergebruik.
Steeds weer een mooi en onlastend moment als de lading diep in de echoënde metalen buik van zo’n altijd hongerig monster klettert. Goed voor mens en milieu en.. ruimte voor nieuw.

Ze kwamen naast me staan en maakten een begin met het verscheuren van een bananendoos.
In mijn ervaring een lastige noot om te kraken, omdat de zijden met een gemeen soort nieten aan elkaar gesmeed zijn, zodat je er lelijk je handen aan open kunt halen.
Zij keek opzij, haar blik bleef een moment onderzoekend op mij gericht, toen lichtte haar gezicht op in een glimlach.
“Ik ken u”.
Razendsnel zocht ik de harde schijf af, want als jonge vrouwen mij menen te kennen haal ik alles uit de kast om ze van dienst te zijn.
Een oud leerling…buurtgenoot… Albert Heyn...oude vriendin van een van mijn zoons..verjaardagen, dochter van kennissen..?
“U kwam altijd bij ons in de winkel”.
´De boekhandel in B.”, voegde ze eraan toe.

Natuurlijk nu herkende ik haar weer, achter de toonbank.
Onmiddellijk zette ik in gedachten de coulissen van de hele winkel om haar heen.
Vreemd dat als een gezicht haar vertrouwde habitat verlaat het onmiddellijk niet meer te plaatsen valt.
“Dat je dat nog weet,” zei ik..”
“Oh maar ze heeft een heel goed geheugen voor gezichten, mengde haar partner zich in het gesprek.”
‘Werk je daar nog steeds”, vroeg ik, want haar zorgvuldige herinnering aan mij moest wel met een geïnteresseerde tegenvraag worden beloond.
Nee, ze studeerde nu voor verpleegkundige.
“Een heel andere toonbank", grapte ik. En maakte aanstalten om weer eens op te stappen.
Ja, en ik herinner me u omdat u altijd op zaterdag kranten kwam halen..
Kranten, mijn belezenheid kreeg hier legendarische proporties..

“En ik vond u altijd zo’n Volkskranttype..”
Ze draaide zich om en met een welgemikte trap van haar hak ging de bodem uit een doos.

Schrijver: trawant, 5 november 2007


Geplaatst in de categorie: literatuur

3.3 met 3 stemmen 434



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)