Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

UIT DE DUIM GEZOGEN MENSENRECHTEN

Woensdag minister van Buitenlandse Zaken Maxime Verhagen gezien bij Pauw&Witteman.
Verhagen is van het CDA. Dat kun je zien aan zijn duimen. Nooit opgevallen?
CDA’ers hebben van die buitenproportioneel grote duimen. Lubbers heeft dat ook. Zijn duimen zijn langer dan zijn wijsvingers. Of de Hoop Scheffer. Die moet zijn duimen voortdurend ondersteunen anders vallen zijn handen steeds naar beneden.
Die duimen zijn natuurlijk niet voor niets zo lang. Met wat voor onzin uit die duimen moet worden gezogen, heb je duimen van die lengte echt wel nodig.

Witteman vroeg of Verhagen wel eens aan China vraagt hoe het daar met de mensenrechten zit:
‘Want 3500 executies per jaar, kan toch niet meneer Verhagen? Dat zijn toch ongeveer 10 executies per dag?’
Verhagen had hier regelmatig contact over met zijn Chinese ambtsgenoot, zei hij.
Dan stel ik mij zo’n gesprek voor:
‘Dag ambtsgenoot, hoe zit het met die 3500 executies per jaar? Zit daar nog een beetje schot in? De heer Witteman gaat mij hier lastige vragen over stellen. Dus geef mij een beetje munitie om die vragen te pareren, ja!’
‘Natuullijk, meneel Velhagen. Wij maken voldelingen. Ik blij dat u mij daal op aanspleekt.’
‘Dat is geen munitie, ambtsgenoot. U moet een begin maken met het einde van die executies. Dit is echt mijn laatste waarschuwing hoor.’
‘Plima, meneel Velhagen. Ik beloof u dat wij molgen beginnen met maal negen executies pel dag. Dat is al eentje mindel. Kan u daal mee leven?’

De volgende vraag van Witteman gaat over Irak. Waarom het CDA nog steeds een onderzoek weigert naar de besluitvorming van de toenmalige regering om Nederlandse troepen naar Irak te sturen. Amerika heeft al toegegeven dat er helemaal geen massavernietigingswapens in Irak waren en de bezetting derhalve ongegrond was. Engeland heeft iets soortgelijks toegegeven.

‘Ja, kijk, meneer Witteman. Wij hebben helemaal niet meegedaan vanwege die massavernietigingswapens. Wij hebben gewoon gevolg gegeven aan VN-resolutie 1441.
Hierin kreeg de Irakese leider Saddam Hussein "een laatste kans". Een laatste mogelijkheid om de wapeninspecteurs in zijn land toe te laten, die vast moesten stellen of Irak verboden wapens had ontwikkeld, en zo ja, welke. Het niet nakomen van de afspraken had voor Irak "ernstige gevolgen", zo staat in de resolutie...

En ik zie de duimen van Verhagen overwerk maken. Zij trillen als een spastische klopboor terwijl hij vertwijfelde pogingen in het werk stelt om die duimen niet naar zijn mond te brengen. De mond waar Verhagens woordenbrij uitsijpelt brengt een zuigend geluid voort..


Zie ook: http://www.pacopainter.nl

Schrijver: paco, 11 december 2008


Geplaatst in de categorie: actualiteit

1.6 met 8 stemmen 556



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)