Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Drie vroege pianovirtuozen

Wie over Chopin wil praten moet altijd twee extra componisten meenemen. Want we denken wel eens dat Chopin als een godsgeschenk uit de hemel komt vallen, zomaar, zonder signalen vooraf, maar zo is het niet. Geschiedenis moet eerlijk zijn. Iedere componist heeft zijn eigen voorgeschiedenis, en eigen voorgangers.

Het is aardig die van Chopin eens onder de loep te nemen. Ik houd het nu maar bij twee, maar het zijn er natuurlijk veel meer.
Ik koos voor Johann Nepomuk Hummel en John Field. Ze overlijden allebei in 1837. Chopin in 1849. Hij kan ze nog 12 jaar gehoord en gekend hebben.

Hummel wordt geboren in 1778 in Bratislava. Hij is degene die de traditie hoog houdt. Hij is dan wel een vroege romanticus, maar houdt vast aan de Beethovenvorm en doet dat voortreffelijk. Zijn bijnaam is niet voor niets "de kleine Beethoven".
Hij orkestreert heel goed en weet ook het concerterende in een pianoconcert goed vorm te geven. Hij brengt echt wat nieuws in stijl.

Het is geen Mozart, geen Beethoven. Het is geen Schubert, geen Weber om maar eens wat tijdgenoten te nomen. Nee, Hummel is Hummel en als zodanig een prachtige voorloper van Chopin. Virtuoos, met mooie brede thema's en beheersd in zijn emoties. Ik vind Hummel een prachtige componist. Luister maar eens naar het Larghetto uit het Tweede Pianoconcert!

En dan John Field. Een Ier, geboren in 1782. Net zoals bij Hummel hoor je ook bij hem het virtuoze op de piano komen. Mooi geïntegreerd in het geheel, nog geen doel op zich, zoals zich dat later bij bijvoorbeeld Liszt zal aftekenen.
Ik laat altijd Field als solopiano componist horen.
Wat laat ik van John Field horen? Natuurlijk uit zijn meest beroemde genrestukken de Nocturnes. Hij schreef er meteen maar 15! Draai eens een Nocturne van Field en vlak daarne een van Chopin. Is het niet frappant? Het is geen vraag of Chopin Field gekend en gehoord heeft. Het is zeker!

John Field was een geliefde gast bij de Britse adel. Hij had een drukke agenda en speelde in salons. Maar wat jammer, ook vroeger bestond drankzucht. En daar ging Field kapot aan. Hij kreeg de bijnaam "drunken John". Zijn carrière was afgelopen.

Frèdèric Chopin speelde voor de Franse aristocratie. Daar ontmoette hij George Sand, die zowel zijn heil als ondergang was. Ook zijn kaarsje brandde vroeg op. TB, of zoals men vroeger zei "vliegende tering".

De (muziek)geschiedenis neemt haar loop. De pianovirtuozen van het eerste uur maakten natuurlijk gebruik van de geweldige ontwikkelingen van het instrument. Het virtuozendom legt hoe langer hoe meer beslag op de muziek van de componisten. Omdat het publiek dat graag wilde zien en horen. Het wordt een stijlkenmerk van de muziek van de 19e eeuw.

Schrijver: Wim Brandse, 15 januari 2009


Geplaatst in de categorie: muziek

4.0 met 4 stemmen 411



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)