Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Wie geeft u een lintje?

Het is eind april dus het gaat weer lintjes regenen. Wie krijgen een lintje?
Aan een politicus die een lintje had gekregen vroeg Wim Kan: ‘wat deed u voor dat lintje?’ Het antwoord was: ‘niets meneer, maar zeer lang achtereen.’
Marten Luther King had ooit een droom.
De schrijver van dit stukje heeft er ook een.

Op koninginnedag krijgen de volgende mensen een lintje:
Alle ambulancebroeders.
Alle vrijwilligers die mensen verzorgen in verpleeghuizen of met hen gaan rijden in hun rolstoel.
Alle volgens de economen ‘niet werkende’ moeders die met boodschappen aan hun fietsstuur zwoegen om hun gezin te onderhouden. Als deze categorie uitgestorven is, krijgen al die huismoeders hun lintje postuum toegekend. Oké, laten we de huisvaders er ook een geven, maar dan moeten ze wel elke dag koken.
Alle bewoners in de stadswijken die de hangjongeren uit hun buurt aanspreken op hun gedrag en ze in het gareel houden.
Alle moedigen die in hun kring zeggen dat eerwraak laf is en fout.
Alle zwervers en daklozen die uit frustratie over de kilheid van de samenleving zwerver en dakloze zijn geworden.
Alle mensen die het niet te doen is om een erebaantje maar die in stilte en anonimiteit een ander helpen.
De lezer kan vast wel helpen met het aanvullen van dit lijstje.

BN-ers, politici, profsporters, presentatoren, bekroonde kunstenaars, managers, commissarissen en alle andere bobo’s krijgen niets. Ze kregen al genoeg waardering in hun loonzakje, genoeg eer in de publiciteit.

En dan het slotstuk: binnenkort zal Beatrix een troonswisseling aankondigen. Wat zou het mooi zijn als Willem Alexander bij zijn aantreden alle mensen van ons lijstje een lintje geeft. Ze krijgen Het Grootkruis, de hoogste ridderorde.
En dan zegt W.A.: ‘zo, nu is het mooi geweest, dit was de laatste lintjesregen. We schaffen die gekkigheid voorgoed af.’

Wat vindt u van de lintjesregen?
En aan wie zou u een lintje willen geven?
Of wordt uzelf wellicht over het hoofd gezien?


Zie ook: http://www.gmuitgevers.nl

Schrijver: George Knottnerus, 26 april 2009


Geplaatst in de categorie: feest

4.0 met 12 stemmen 702



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)