Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Tolerant?

“Natuurlijk ben ik tolerant”.
Natuurlijk schudde ze enthousiast haar hoofd op de wel heel vreemde vraag of ze wel tolerant was.
Zelfkennis was wel noodzakelijk wilde je niet te kwetsbaar zijn voor alle negatieve opmerkingen hier en daar.
Ze meende dan ook dat juist zij erg tolerant was, omdat ze zich vaak heel kwetsbaar durfde op te stellen.

Maar zo'n vraag zet de mens toch wel aan het denken.
Er was ook zoveel veranderd in het leven.
Ooit zei iemand tegen haar dat als je op de koffie werd uitgenodigd je dat niet zo letterlijk moest nemen.
Prompt dacht ze dat dit kwam omdat de persoon die dit tegen haar zei niet wilde dat ze daar inderdaad op de koffie ging.
Inmiddels was ze al een aantal jaren verder en werd er door iemand tegen haar gezegd dat ze gebeld zou worden, omdat ze toch, zeker weten, een kop koffie moest gaan drinken met haar.
Alweer vol verwachting wachtte ze op een telefoontje.
Ze werd wederom teleurgesteld, er werd niet gebeld.
Weer was er zomaar iets gezegd.
Weer stelde het niets voor, alle leringen uit haar jeugd werden wederom geschoffeerd.
Mensen meenden er niets van en namen haar in de maling.
Een belofte maakte toch schuld !
Ze praatte hierover met een mens dat verstand had van psychologie.
“Oh”, vertelde die haar. “De mensen willen gewoon aardig zijn tegen je, dat is alles”.

Op dat moment viel het kwartje en besefte ze dat ze vermoedelijk een heleboel opmerkingen van mensen verkeerd had geïnterpreteerd.
Zoals bijvoorbeeld de persoon die zei dat ze heus niet echt verwacht werd op de koffie als dat door iemand gezegd werd.
Misschien was het wel als waarschuwing gebruikt om niet te gauw teleurgesteld te worden.
Ze had dan vermoedelijk heel veel niet goed begrepen.
Zo waren er nog wel meer van die dingen, waardoor haar leven al weer op zijn kop stonden.
Snapte ze dan niets, was ze zo onnozel, zo naïef?
In elk geval was ze kennelijk niet zo tolerant als dat ze wel dacht.

Schrijver: Eva Mensch, 6 november 2010


Geplaatst in de categorie: psychologie

3.7 met 3 stemmen 405



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)