Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Miriam van Hee: Slapeloos

Slapeloos

's Nachts als ik wakker word
en niet weer in kan slapen
raak ik je lichaam aan dat groot
en slapend naast me ligt
soms draai je weg van mij,
vermoeid, alsof je zeggen wil
dat ik mij heb vergist

soms ook kom je dichterbij
en lig ik op het licht te wachten
met je warmte in mijn hals
en ik denk dat ik je ooit
verliezen moet - dat zeg je niet
maar ook weerleg je niet
dat je zal weggaan en alleen
zal wonen boven op de schaduwloze
kalkplateaus waar altijd wind is
waar zomerregen onverrichterzake
in de grond verdwijnt.


Miriam van Hee is geboren in 1952 te Gent.
Haar jeugd bracht ze door in Gent en Oostakker. Net zo geschrapt als haar poëzie is, zo zijn ook haar biografische gegevens. Weer iemand die zich in mistnevels hult.
Ze studeerde Slavische filologie te Gent en ze is docent Russisch aan het Hoger Instituut voor Vertalers en Tolken (HIVT) te Antwerpen.
Ze is in de jaren zeventig getrouwd met Walter Prove, de bofkont, want ze was zeer gewild bij de jagende heren. Hij was een germanist en de organisator van het Gentse Filmfestival, dat nu niet meer bestaat.
Ze kregen twee kinderen.

Miriam publiceerde in diverse tijdschriften, o.a. 'Koebel', 'Restant', 'Nieuw Wereld Tijdschrift', 'De Brakke Hond', 'Dietsche Warande & Belfort'.
Ze vertaalde Anna Achmatova, Osip Mandelstam en Josif Brodski.

In 1978 verscheen haar debuutbundel 'Het karige maal', waar ze de Oostvlaamse prijs voor Letterkunde voor kreeg. Dat ze karig van stof is, doet niets af aan haar uitstekende kwaliteit van beelden zodanig neerzetten, dat het de lezersharten op hol doet slaan.

Ze woonde met haar man en kinderen in Gent, maar in 1983 is ze gescheiden van Walter.

Vanaf 1984 verscheen haar poëzie bij 'De Bezige Bij'.

In haar vrije tijd verbleef ze in de Franse Cevennen.
Ze was op veel poëziefestivals, o.a. in Moskou, Watou, Berlijn, Rotterdam, Dublin, Parijs.

Ze schreef acht dichtbundels in dertig jaar, waarvan de tot nu toe laatste 'Buitenland' heet, beloond met de Herman de Coninckprijs. Diezelfde prijs won ze een jaar later ook. Verder won ze een belangrijke Europese poëzieprijs.

Haar thema's zijn: de overwinning van melancholie, wachten en traagheid, het menselijke tekort, het verlangen naar en de onzekerheid over de liefde, de verandering in al haar gedaanten.

Haar werk is in meer dan tien talen vertaald.
Ze schrijft doordacht eenvoudig en ze maakt het gewone buitengewoon, men noemt haar nieuwromantisch.
Ze is één van de meest geliefde dichteressen van Vlaanderen en Nederland.

Schrijver: Joanan Rutgers, 7 januari 2011


Geplaatst in de categorie: literatuur

2.7 met 3 stemmen 186



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)