Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Leonard Nolens: Schatplichtig

Schatplichtig

Ze slaapt en dat is stil. Dan sneeuwt het in de kamers
Van het huis waarin ik slaap met mijn vriendin.
Ze ligt er naakt en wit, een ademende steen,
Een groot en lastig beeld waaraan ik mij moet stoten,
Een scherp gewicht dat ik moet drogen alle dagen,
Alle nachten dat haar slaap me uit de slaap houdt.

Ik ben met haar alleen. Alleen met haar kom ik
De jaren afgewandeld want haar naam wijst me de weg
En in haar blik zie ik mijn blinde tijd weerspiegeld.
Ze ligt er naakt en wit, een ademende steen
Waaraan ik heel mijn bot bestaan geslepen heb
En slijp, ook als ik slaap en roepend van haar droom.


Leonard Helena Sylvain Nolens is geboren in 1947 te Bree (Belgisch-Limburg).
Hij groeide op in een welgesteld, burgerlijk gezin.
Na zijn middelbare schooltijd ging hij naar het Hoger Instituut voor Vertalers en Tolken in Antwerpen.
In 1968 verhuisde hij naar Antwerpen en ging hij werken als free-lance vertaler.
In 1969 verscheen zijn debuutbundel 'Orpheushanden', vol experimentele en barok-achtige gedichten.
Van 1969 tot 1973 was hij redacteur van het tijdschrift 'Labris'.
Hij publiceerde o.a. in: Nieuw Vlaams Tijdschrift, De Revisor, Nieuw Wereldtijdschrift, Het Moment en Tirade.

Hij is beïnvloed door de Vijftigers en de experimentelen. Hij combineert de mystiek en het symbolisme, zoals Rimbaud en Rilke dat deden. Hij heeft een mystiek huwelijk met de taal en hij versoberde zijn taalgebruik in de loop der jaren.
Centraal staat zijn dichterlijke identiteit, dat zegt hem meer dan zijn menselijke biografie.
Zijn thema's zijn: vrouwen, jeugd, eenzaamheid en alcohol. Hij wil het leven ten volste ondergaan, als een ware romanticus, van extreme liefdesextases tot extreme diepten van ellende.
Naast dichter is hij een succesvol dagboekschrijver.
Hij schreef tot nu toe 23 dichtbundels, waarvan 'Woestijnkunde' uit 2008 de laatste is.

In 1976 kreeg hij de Arkprijs van het Vrije Woord, in 1991 de Jan Campertprijs, in 1997 de Constantijn Huygensprijs en in 2008 de VSB Poëzieprijs.

Schrijver: Joanan Rutgers, 13 januari 2011


Geplaatst in de categorie: literatuur

3.5 met 2 stemmen 229



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)