Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Hélène Gelèns: Interval

Interval

daden achterwege laten
gedachten radicaal stilzetten
een half woord spreken niets verplaatsen
aan water neerzijgen - staren
elke dag witte lijnen in het blauw
die elkaar kruisen en zwellen tot vegen
tot sluiers en weer oplossen
elke avond het zwarte gat
dat vanaf de kant het meer in trekt

er waaien wat mensen weg

tenslotte krijgt een eend twee koppen
één kop boven één kop onder
speelt een dartele vis met water
met zijn staart houdt hij druppels hoog
weeft een rups een cocon in een brand
netelblad dat ze vooraf aanvrat
landt een bij op haar vleugels en alles gonst
er waaien weer mensen door je buik
in je oren door je keel.

interval.


Hélène Gelèns is geboren in 1967 te Bergschenhoek.
Mijn ogen sperden open van verrukking om zo'n geniaal en betoverend gedicht, ook zo lekker vervreemdend, alsof ze mij een droom voorspiegelt, waarin ik helemaal verdwijnen kan en mag.
Zij doet aan zeer prettige woordenmagie als een ingewijde wicca-heks met zeer goede bedoelingen. Zij heelt hunkerende harten.

Hélène weet precies wat ze wil en wat ze kan. In Leiden studeerde ze sterrenkunde (dat is apart zeg!), neerlandistiek en geschiedenis. Ze zal wat door de Leidse binnenstad gezwalkt hebben, haar drie studies voltooide ze niet, misschien zat ze iets te diep in het boeiende uitgaansleven of knabbelden de muzen reeds aan haar interessante zielsleven.
Ze verruilde Leiden voor Amsterdam om daar wijsbegeerte te studeren, een studie die ze wel heeft afgerond, een betere aardstraal of zo.
Ondertussen schreef ze al gedichten en stuurde ze het een en ander op naar literaire tijdschriften. Jawel, ze publiceerde haar poëzie, verhalen en essays in literaire tijdschriften, o.a. Krakatau, Lust & Gratie en De Tweede Ronde. Verder in bloemlezingen en filosofische uitgaven, immers, ze was nu officiëel filosoof en dan sta je met beide benen in een belangwekkende traditie.
In 2001 stond ze op Poetry International, wat best knap is voor een dichteres, die nog geen bundel had uitgegeven.
Sinds 2000 is ze te vinden op dichtfestivals en bij literaire programma's. In 2006 verscheen haar debuutbundel 'Niet beginnen bij het hoofd', boordevol duizelingwekkende liefdespoëzie, verschenen in de Sandwich-reeks van Gerrit Komrij, die ultiem genereus is als het om poëzie gaat. De bundel werd genomineerd voor de C. Buddingh'-prijs.
In 2007 schreef ze een libretto voor het oratorium Voices, een compositie van André Arends.
In 2010 verscheen haar tweede dichtbundel 'Zet af en zweef' bij uitgeverij Cossee. Zeer indringende poëzie over lichaam en geest. Bekroond met de Jan Campertprijs.
Ik schrok een beetje toen ik haar stem bij een filmpje hoorde, alsof je een wekker hoort afgaan, terwijl je nog in diepe slaap vertoeft.
Ze is een uiterst krachtige, heldere, Hollandse vrouw met een wakkere, met de woorden sterk bewust verbonden stem!

Ze is mij ietwat te krachtig, maar dat wil nog niet zeggen dat ik haar op gepaste afstand rijkelijk bewonder, want dat doe ik absoluut.
Ze werkt of werkte inmiddels een seizoen in Villa Hellebosch (Vollezele), aan haar derde dichtbundel, die eerdaags wel zal verschijnen, neem ik aan.

Haar gedichten zijn vertaald in het Engels, Duits, Spaans en Albanees. Waarom nog niet in het Frans? Ze is pienter en vrouws genoeg om ook dat taalgebied te veroveren, ze zullen versteld staan over ónze Hélène!

Schrijver: Joanan Rutgers, 2 februari 2011


Geplaatst in de categorie: literatuur

3.5 met 2 stemmen 161



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)