Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Paul Gellings: Apollolaan

Apollolaan

Als kind was ik zo gek op je als een
eenzame wolf. Hoe je hooggehakt
in een nerts langs de winkels hier
om de hoek uit wandelen ging.

Met je ogen kietelde je me dood
wanneer je met een blik over je
schouder de verte in danste, naar
het zand waar wij dan samen van

de aarde af vielen, en ik mijn zaad
in je bont spoot, diamanten voor
het ontwaken. Ik was zo gek als
een eenzame wolf en begreep niet

dat je er ook geslagen en somber
bij kon liggen, met vensters zo
donker als luiken, verkommerde
boulevard in een spookstad.

Nu is het dinsdag en winter, alle
villa's in zichzelf besloten, avondklok
voor herinnering. Alleen de mijne is
teder, verandert leegte altijd

weer in belofte: een tuinhekje
piept in wind uit het oosten,
terwijl tegen een muur een beuk
alweer kreunt om voorjaar.


Paul Johann Gellings is geboren in 1953 te Amsterdam. Als tiener verhuisde hij met zijn ouders, broer en zus naar Enschede. Hij ging hier naar de HBS en in 1971 deed hij eindexamen voor de Havo.
Hij las Jan Cremer en hij schopte tegen auto's, hij had lange haren en hij was uiterst links. Hij studeerde Franse taal en -letterkunde aan de Rijksuniversiteit van Groningen en in Parijs. Hij studeerde af over de ontwikkeling van de heldfiguur in 'Voyage au bout de la nuit' van Louis-Ferdinand Céline.

In 1976 verscheen zijn dichtbundeldebuut 'Tragiek van een jonge haan'.
Van 1978 tot 1982 was hij wetenschapper aan het Romaanse Instituut van de Rijksuniverslteit.
Van 1981 tot 1993 was hij leraar Frans (taal plus letterkunde) aan de Noordelijke Hogeschool te Leeuwarden.

In 1990 verscheen 'Het oog van de egel', dat genomineerd werd voor de Cees Buddingh' Prijs.
Vanaf 1993 is hij leraar Frans aan de Thorbecke Scholengemeenschap in Zwolle.

In 1987 voltooide hij zijn doctoraalstudie Franse letterkunde met een scriptie over de identiteitsproblematiek in het werk van Patrick Modiano.

Hij vertaalde gedichten van Rutger Kopland; in 1986 verscheen 'Songer à partir' en in 1998 verscheen 'Souvenirs de l'inconnu', beide bloemlezingen en uitgegeven bij 'Gallimard'.
Paul promoveerde in 1999 aan de Rijksuniversiteit van Leiden op het proefschrift 'Le fardeau du nomade: poésie et mythe dans l'oeuvre de Patrick Modiano'.
Hij geeft cursussen creatief schrijven aan kinderen en volwassenen.

Paul is getrouwd en heeft twee dochters.

Hij publiceerde o.a. in: het Hollands Maandblad, Tirade, De Gids en Bzzlletin.
Hij is literatuurrecensent bij De Stentor en het Nieuw Israëlisch Weekblad.
Van 1985 tot 1998 werkte hij keihard mee in het literair café 'In de Sinnepoppen' te Zwolle, zijn geliefde woonplaats.
In 2003 maakte hij met Jos Wiersema de website 'Zuidelijke Wandelweg' (ook in boekvorm verschenen), die informeert over de Amsterdamse Rivierenbuurt. Hij organiseerde daarbij vele literaire wandelingen door Amsterdam-Zuid.

In 2004 verscheen 'De stem van de herfst' bij 'De Geus'.
In 2005 werd hij voor twee jaar stadsdichter van Zwolle. Hij schreef in dat jaar een lief gedicht voor Anne Frank, n.a.v. een standbeeld van haar op het Merwedeplein. Hij probeerde voor Groen Links de politiek in te gaan, maar dat mislukte vooralsnog.
Hij publiceerde vijf romans.
In 2007 verscheen de bundel 'Uitzicht om in te wonen'.
Zijn stem klinkt helder, krachtig, mannelijk-veroverend en vol diepgang.

'Wij zijn een reiziger en niet te laven. Een fles cognac - het helpt niet meer. De slaap nog nauwelijks een haven. Daglicht lokt. Wij zien een zon van ijs. De wind kolkt om ons heen, doet zeer. Wij zijn een eiland en op doorreis'

Schrijver: Joanan Rutgers, 25 juni 2011


Geplaatst in de categorie: literatuur

2.3 met 3 stemmen 96



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)