Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Maaike Neuville: OK ik ben bang van u

OK ik ben bang van u

ok
ik ben bang van u
maar het is toch niet eerlijk dat de voorwaarde
voor liefde angst is

ok ik wil u
maar het is toch niet eerlijk dat de voorwaarde
voor waarschijnlijk niet krijgen willen is

ok ik hunker naar u
maar het is toch niet eerlijk dat de voorwaarde
voor hunkeren eenzaamheid is

ok ik ken u niet
maar het is toch niet eerlijk dat de voorwaarde
ok ik probeer te hard
maar het is toch niet eerlijk dat de voorwaarde
voor krijgen niet proberen is

ok ik denk aan u
maar het is toch niet eerlijk dat die voorwaarde
niet wederzijds is
ok ik kwam te laat
maar het is toch niet eerlijk dat de voorwaarde
voor te laat komen gaan is

ok gij had gelijk
maar het is toch niet eerlijk dat de voorwaarde
voor een tweede kans niet bestaat
ok dan wil ik wel uw vriend zijn
maar toch is de voorwaarde niet eerlijk
van ik hier en jij daar
en daartussen denk ik aan u en gij aan haar

Maaike Neuville is geboren in 1983, hoogstwaarschijnlijk te Bertem, want daar is ze opgegroeid. In Bertum zijn bossen en is er nog volop de ruimte. Haar vader, Bruno Neuville, is hoogleraar, het opleidingshoofd Communicatiemanagement aan de Lessius hogeschool in Mechelen. Hij is eveneens dichter en hij heeft al vijf dichtbundels gepubliceerd. Hij trad ooit op samen met Maaike.
Haar twee jaar oudere zus, Elke Neuville, is de hoofdredactrice van de Belgische 'Man bijt hond'.
Haar moeder is directiesecretaresse.
Toen Maaike negen was, wilde ze al toneelspeelster worden. Van haar 12-de tot haar 18-de zat ze in Leuven op school, ze ging met de fiets op en neer. Ze speelde met het Jeugdtheater Tespikon en bij het amateurtheater 'De Reynaertghesellen' in Leuven. Bij het collectief BRONKS speelde ze in 'Antigone', 'Creditcard called life: 16' en 'Smeltende gedachten'. Daarna volgde ze de opleiding aan de Studio Herman Teirlinck. Tijdens deze toneelopleiding moest ze nog veel onzekerheden en persoonlijkheidscrises doorstaan. Ze was toen niet erg gelukkig.
Na die opleiding ging het van willen spelen naar moeten spelen, maar daar is ze ook weer overheen gegroeid.
Ze had een gastrol in de politieserie Rupel.
Ze speelde in de theaterstukken 'Rendez-vouw', 'Miss Moskou & De potloodmoordenaar' (kunstencentrum Villanella) en 'Stukken' (theater tg Stan).
Haar eerste filmrol was in de film 'De Indringer' uit 2005, ze speelde de hoofdrolspeelster Charlotte.
Ze kreeg in 2005 de titel van Meesteres in de dramatische kunst.
Daarna speelde ze in: Ik omhels je met 1000 armen, Gevangen, Droomtijd, Of Cats & Women, Dirty Mind (2009).
Ze speelde in de televisieseries: Katarakt, De Smaak van de Keyser, Van vlees en bloed (met een van de mooiste Vlaamse naaktscènes ooit!) en Witse.
Ze maakte in 2009 samen met een vriendin een reis van negen maanden door India, Nepal en Iran. Ze weet nu veel beter hoe ze in het leven wil staan. Haar bewustzijn is sterk vergroot. Ze danst graag op feesten. Ze eet het liefste een heerlijke vegetarische schotel.

Haar lievelingsregisseurs zijn: Andrej Tarkovski, David Lynch en Jean-Luc Godard. Ze mediteert elke dag een half uur, geleerd in India, meestal na enkele yoga-oefeningen. Ze heeft een hoog testosterongehalte, zegt ze zelf, dat zal ze wel symbolisch bedoelen. Ze is fel anti-nationalistisch.

In 2010 maakte ze haar eigen korte film 'Terug weg', over een onmogelijke liefde tussen een vrouw en een man.
Ze speelde in: De Rodenburgs, Dubbelleven en Code 37.
Ze speelt ook in de speelfilm 'Weekend aan zee' (2011) van Ilse Somers.
Ze speelde een blootscène in de videoclip van Tom Helsen, bij zijn lied 'Faithful'.
Voor zover ik weet, heeft Maaike nog geen dichtbundel uitgegeven, wat raar is, want ze is een beroemde theater- en filmactrice, wat een uitgever toch niet onberoerd zal laten. Naar wat ik gelezen heb, is ze er rijp genoeg voor, al mogen de teugels nog veel losser.

'en weet ge soms zwijgen ze te lang en denken dat ze weten maar ze zijn klotelaf ze kut zwijgen veel te lang en ze weten wat ze missen, beste meneer, 't was eigenlijk gewoon om te vragen of ge mee wilt spelen in mijne film, hij duurt wel lang'

Schrijver: Joanan Rutgers, 17 september 2011


Geplaatst in de categorie: literatuur

4.0 met 1 stemmen 474



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)