Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Erwin Troost: Porno, pulp & prestige

Porno, pulp & prestige

Ik beweeg mij in het midden van het tafereel
Tussen voluptueuze lichamen
Terwijl zij vreten zonder zich te schamen
Zorgen wij mede door wellust voor een decadent geheel

Kreunend kronkelend in extase
Het vlees dat schrijnend scheurt over tapijten
Aan de zompige zaligheid te verwijten
Und das hübsche Mädchen soll mir blasen

Buiken, billen, borsten in schetsen van weleer
Wanneer natte geuren en ook zweet zich verspreiden
Ons stemgebruik verheft zich en schreeuwt om meer

Langzaam penetreer ik de geile krankzinnigheid in ons beiden
In een kamer met 67 spiegels waarin wij vergroeien tot één
Om met deze rituele paringsdans onze God te verblijden


Erwin Troost is geboren in 1972 te Eindhoven. Hij woont nog steeds in Eindhoven, samen met zijn kat Miepenbeest, dat een kat een beest is, weet ik, maar wat 'miepen' zijn is mij een raadsel, misschien iets dialectisch?
Toen Erwin nog op de lagere school zat, trad hij al op voor zijn klasgenoten met clownachtige toneelstukjes. Later zou hij zichzelf als mallotige typetjes verkleden en als graaf Dracula tijdens party's.
Op zijn vijftiende schreef hij het gedicht 'Wie schrijft', wat voor zijn knappe lerares de aanleiding was om hem te laten nablijven, want ze betichtte hem van plagiaat, wat niet waar was, maar hij vond het wel heel spannend om met haar alleen te zijn.
In 1989 schreef Erwin zijn eerste boek 'Ik heb nooit beloofd een held te zijn'. Het boek werd pas zeven jaar later uitgegeven.
In 1994 won hij in Effenaar een prijs als beste podiumdichter. Hij trad o.a. op met de langharige hippie-zanger-en-wietplantreclame Armand en zijn band The Perfumed Garden.
Hij presenteerde talloze festivals; literaire podia, de regio popprijs, omroep Eindhoven en drie perioden de talkshow 'Geloof, Troost & Biefstuk'. 'De opkomst en val van vage vrienden', 'Heldendom' en 'Alleen god Troost' verschenen.
Hij werd lid van de dichtersgroep 'Alles Anders dan Bêta' (drie poëten en een dj) en hij werd de zanger van de popgroep BRAK!
Hij publiceerde ook op internet en samen met Onno Peerlings presenteert hij het programma 'Twee voor Taal' in boekencafé Schrijvers en hij is de voorzitter van Poetry Slam Eindhoven.
In 1995 verscheen hij in een televisiedocumentaire van Yoy over 'Dichters op straat'.
Hij veroverde ook de podia in België.
Voorts geeft hij workshops op basisscholen.
In 2007 verscheen zijn zesde dichtbundel 'Het leven' bij uitgeverij Janase.
In 2008 verscheen hij in het VPRO-programma 'Café De Liefde'. Daarna trok hij zichzelf uit de media terug, ook om zich volledig te kunnen concentreren op zijn langverwachte roman. Hij treedt hooguit nog twee keer per jaar op.
Hij draagt heel rap van de tong voor en hij houdt van soave, een Italiaanse witte wijnsoort, met een lekkere tapasschotel erbij.
Hij is ook lid van de dichtersgroep 'De Slag' met acht leden.
Hij publiceerde o.a. in: Op Ruwe Planken, Krakatau, Meander, OpSpraak, Typisch Eindhoven en 'Eindhoven - portret van een industriestad'.
Simon Vinkenoog typeerde hem als 'iemand die illusieloos inzicht in de werkelijkheid verschaft'.

Schrijver: Joanan Rutgers, 29 november 2011


Geplaatst in de categorie: literatuur

1.5 met 2 stemmen 375



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)