Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Bert Bevers: Petrarca reist ongewapend door de Ardennen

Petrarca reist ongewapend door de Ardennen

In nevel knarsen wielen door de wouden.
De paarden houden bijna voor bevel al halt.
Ze liepen reeds op duizend heuvels en langs
duizend beken. Rust nu, tussen vreemde bomen.

Herkent de dichter van de buizerd en de sperwer
het verschil in klank? Hij krabt zich in het haar, stapt wat rond vanwege stijve leden. Naast hem staren donkere vijvers in stomme schijn omhoog, als ganzen naar een onweer.

Hij peinst. Het bestaan plooit zich volgens hem
steeds naar voorspellingen. Voltrek u, wonder, elke keer
opnieuw aan hem: ook in deze onbekende hellingen
ziet hij van zijn lief contouren. Ze stemmen hem droef.

Hij kent de grenzen van de wereld niet zo goed.
Wat is er al gebeurd in streken waar hij nooit van hoorde?
Ook daar toch gloorde dagelijks de zon,
begon het daveren van leven steeds opnieuw.

Op ruige wol het moede hoofd. In zijn slaap
palaveren politici, gooien krijgers dolken naar een wolk
en schilt een Laura peertjes. Dan slaat trillend licht
in het hart van zijn dromen: vertrek naakt.

Francesco raakt wat natte neuzen aan. Hij doet een plas
tussen de wilde weit. En stijgt dan op.


Lambertus Johannes Maria (Bert) Bevers is geboren in 1954 te Bergen op Zoom. Daar zat hij op de lagere school op de Pius de Tiende-school.
Berts vader kwam uit Vlissingen.
Als jongeman hield hij van dichters als Paul van Ostaijen en Lucebert.
In 1975 verscheen zijn dichtbundeldebuut 'Geschikt & bewogen' bij uitgeverij WEL, de uitgeverij waarvan hij één van de oprichters was.
Bert is tevens beeldend kunstenaar en vertaler; zo vertaalde hij o.a. werk van de Ierse dichter Aidan Mathews en de Nieuw-Zeelandse dichteres Elizabeth Smither.

Hij woont en werkt al jaren in Antwerpen, waar hij de uitgever en de hoofdredacteur van het literaire poëzietijdschrift 'De Houten Gong' werd. In 1999 ontving hij de Sakkoprijs voor Kunsten en Letteren, in 2003 was hij genomineerd voor de Schrijversprijs der Brabantse Letteren en in 2007 voor de Poëzieprijs Merendree.
Hij is medewerker van KEMP=MAG, de Mededelingen van het Centrum voor Documentatie & Reëvaluatie en van Versindaba (Zuid-Afrikaans).

Bert publiceerde o.a. in: Deus Ex Machina, Bzzletin, Dietsche Warande & Belfort, Brabant Literair, Krakatau, De Gekooide Roos, Poëziekrant, Revolver, De Tweede Ronde, Vlaanderen, Stroom, Preludium, Gierik/NVT, Hollands Maandblad, Kruispunt, Appel, Ballustrada.
Hij las voor in de Zeeuwse Bibliotheek in Middelburg, waar het vijfentwintigjarig bestaan van Ballustrada werd gevierd en waar hij o.a. Johanna Kruit weer eens ontmoette. Ook las hij voor bij Dichters in de Prinsentuin te Groningen.

In 2007 verscheen zijn dichtbundel 'Lambertus van Sint-Omaars beschrijft de wereld'.
Hij ontdekte het Liber Floridus, de oudste encyclopedie ter wereld, samengesteld door zijn naamgenoot Lambertus van Sint-Omaars.
Op het landgoed Enghuizen in Hummelo stonden in 2010 enkele gedichten van hem in braille.
De kunstschilder Mart Franken maakte een portret van hem.
In 2011 verscheen zijn dichtbundel 'Arrondissementen', over de twintig stadsdelen van Parijs, eerder had hij al de zevenendertig Parijse bruggen bewandeld. De presentatie van deze bundel vond plaats in café Den Hopsack, midden in Antwerpen. De bundel is uitgegeven door uitgeverij 'Kleinood & Grootzeer' in Bergen op Zoom.

Op het Regionaal Historisch Centrum pronkt zijn dichtregel 'je hoeft hier niet geboren te zijn om hier vandaan te willen komen'.
Hij staat met één gedicht in 'Mijn poëziekalender voor het jaar 2012' van Gerrit Komrij.

Zijn poëzie heeft waarlijk diepgang en hij jongleert soepel en handig met zijn literaire stijl.
Merkwaardig dat hij alleen nog maar de Sakkoprijs heeft gewonnen.

Zijn stem klinkt zachtaardig, professorachtig, de 'r' uitgesproken als een knarsend wagenwiel, snel en ook haperend, helder, ondanks zijn Nietzsche-snor, die hem de tweelingbroer van Piet Gerbrandy doet zijn.

Schrijver: Joanan Rutgers, 20 januari 2012


Geplaatst in de categorie: literatuur

2.0 met 2 stemmen 176



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)