Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Een whiskystem vol elfjes

(voor Kim Carnes (20 juli 1945)

Je bent geboren in Hollywood bij Los Angeles, waar je op je derde aan iedereen vertelde dat je later zangeres zou worden en niets anders. Op de middelbare school begon je met een klasgenoot een duo en jij schreef de liedjes, terwijl je de pianoklanken combineerde met de bongo, wat een gewaagde combinatie was, maar het kreeg veel applaus. Op je achttiende schrijf je voor andere artiesten en je bezoekt vele bars om op te treden. Daar kreeg je volgens eigen zeggen je befaamde, schorre, rauwe stem, vanwege de rokerige omgevingen, het tot diep in de nachten optreden en de vele hoeveelheden sterke drank. Je moest de dronken cowboys vaak van je af slaan, want je erotisch opwindende stem en je prachtige verschijning maakten dolle stieren van hen. Je sloeg ze niet allemaal van je af, want er zaten ook welgemanierde en oogverblindende jongemannen tussen, met wie je graag een nachtje rollebolde en de drank had natuurlijk ook een benevelend effect op jou. Maar op je eenentwintigste werd je de zangeres van de folkband 'The New Christy Misstels', waar je een jaar mee optrok en waar je je manlief Dave Elington ontmoette. Jij en Dave vormden samen het duo 'Kim And Dave'. Je zong de titelsong 'Nobody Knows' voor de film 'Vanishing Points' en de soundtrack van die film verscheen bij Amos, waarbij je je eerste solo-album 'Rest On Me' mocht uitgeven, wat helaas geen succes werd. Je schreef enkele liedjes samen met David Cassidy, met wie je op tournee ging en als achtergrondzangeres fungeerde. Je ging naar een andere platenmaatschappij, A & M, waar je 'Kim Carnes' liet uitbrengen. Je lied 'Love Comes From Unexpected Places' werd op twee festivals gehuldigd. Daarna volgde het album 'Sailin'', geproduceerd door Jerry Wexler (1917 - 2008), die vele beroemdheden op zijn naam heeft staan, ook George Michael. In 1979 verscheen 'St. Vincent's Court', met de coverfoto, die maakte dat ik verliefd op je was. Samen met Gene Cotton zong je de hit 'You're A Part Of Me' en op je vijfendertigste verscheen 'Romance Dance' en je zong samen met Kenny Rogers (1938) 'Don't Fall In Love With A Dreamer', een groot succes, tja, die Kenny, zijn 'The Gambler' heb ik grijsgedraaid. Je album 'Mistaken Identity' is een hoogtepunt in de popgeschiedenis, met de megahit 'Bette Davis Eyes', waarvoor je twee Grammy's kreeg, Song Of The Year en Album Of The Year. 'Bette Davis Eyes was in 1974 geschreven door Jackie DeShannon en Donna Weiss. Bette Davis zelf vond het een geweldig nummer en bijzonder eervol. Je werd een vriendin van Bette tot haar overlijden in 1989. Je zong 'What About Me?' met Kenny Rogers en James Ingram (1952, soulmuzikant). Samen met Barbra Streisand zong je 'Make No Mistake, He is Mine' en je was genomineerd voor Best Pop Woman en Best Rock Woman. Je zong mee op 'We Are The World' en samen met Jeff Bridges zong je 'Ring of Fire' van Johnny Cash. Je album 'Voyeur' verscheen, met het ontroerende 'Sanity' ('I'm breaking away from sanity, I'm breaking away from you and me, showing the ghost inside of me'). Vervolgens verschenen 'Cafe Racers', 'Barking at Airplanes', 'View from the house' en 'Checkin 'on the Ghosts'. Je keerde terug naar de folk en country en tegen je vijftigste ging je in Nashville wonen, want daar gebeurt het allemaal, volgens jou. Samen met Dave kreeg je twee zonen, Collin en Ry (vernoemd naar Ry Cooder). 'Gypsy Honeymoon' verscheen met enkele nieuwe nummers en op je negenenvijftigste verscheen 'Wild Trains Chasin'', tot nu toe je laatste album. Je bent alweer zesenzestig en de vaart is er een beetje uit, zo gaat dat, maar je stem zal nog eeuwen weergalmen.

Schrijver: Joanan Rutgers, 3 april 2012


Geplaatst in de categorie: muziek

3.0 met 2 stemmen 109



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)