Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Melancholische rockzanger en gitaarvirtuoos

(voor Mark Freuder Knopfler (12 augustus 1949))

Je bent geboren in Glasgow, waar je Joods-Hongaarse vader een architect was en je moeder een Engelse vrouw. Op je zevende verhuisde je naar Blyth en samen met je jongere broer David ging je naar de Gosforth Grammer School, waar je liever deuntjes zong, dan naar de meester te luisteren. Je kocht een Karl Höfner Super Solid gitaar voor vijftig pond en je speelde mee in de schoolband Silverheels, terwijl je op je slaapkamer luisterde naar gitaristen als BB King, Chet Atkins, Hank Marvin, Scotty Moore, Django Reinhardt en James Burton. Op je zestiende trad je op voor de lokale televisie, samen met je schoolvriendin Sue Hercombe, met wie je romantische wandelingen maakte, maar verder dan tongzoenen is het nooit gekomen. Na een jaar journalistiek werd je verslaggever voor de Yorkshire Evening Post in Leeds, maar op je eenentwintigste hervatte je je studie journalistiek aan de Universiteit van Leeds en je schreef je eerste song 'Summer's Coming My Way', wat je uitvoerde met Steve Phillips, Dave Johnson en Paul Granger. Op je drie-en-twintigste trouwde je met je oude schoolvriendin Katleen Urwin White, wat het jaar daarom al kapotknalde. 'Je denkt dat je heel wat bent als muzikant, loser, maar vooralsnog kost die hobby alleen maar bergen aan geld en zijn je bandleden vaak de enigste fans!', schreeuwde Katleen boos en teleurgesteld, maar ook uiterst ongeduldig. 'Bye-bye, darling', zei je, 'ik ga naar Londen!'. Daar speelde je enkele maanden in de band Drewers Droop, terwijl je na je afstuderen ook drie jaar als part-time leraar werkte, aan het Loughton College in Essex. Twee uitersten. Er werd flink gedronken in de band en daar deed je graag aan mee. Je speelde mee in de pubband Cafe Racers en in The Duolian String Pickers, een duo-formatie met Steve Phillips. Op je achtentwintigste verhuisde je van je flat in Buckhurst Hill naar de woning van je broer en John Illsley, waar jullie samen muziek maakten en 's nachts de kroegen indoken. Je richtte de Dire Straits op, samen met de drummer Pick Withers en basgitarist John, met wie je tot de begin jaren tachtig bleef samenwonen. Het debuutalbum 'Dire Straits' verscheen, met 'Sultans of Swing', 'Water of Love' en 'Down to the Waterline'. Het album 'Communique' verscheen, met 'Lady Writer' en 'Where Do You Think You Are Going?'. Je broer op slaggitaar en zingend, evenals John. Barry Beckett (1949 - 2009) was de toetsenist en 'Making Movies' verscheen, met 'Tunnel of Love', 'Hand in Hand' en 'Romeo and Julia'. Twee jaar later verscheen 'Love Over Gold', met het schitterende epos 'Telegraph Road' en het sombere, maar steengoede 'Private Investigations'. De titelsong en 'Romeo and Julia' had je geschreven voor Holly Beth Vincent, de zangeres van de punkband 'Holly and the Italians', met wie je een onstuimige sexaffaire had. Ze was als kind van huis weggelopen en op haar achttiende vanuit Amerika in Londen gekomen. Voor de film 'Local Hero' schreef je het indrukwekkende 'Going Home' en Terry Williams verving Pick. Het dubbel-album 'Alchemy-Live' verscheen en je schreef 'Private Dancer' voor Tina Turner. Op je vierendertigste trouwde je met de zwartharige Lourdes Salomone en vier jaar later kregen jullie een tweeling, Benji en Joseph, die beiden muzikaal begaafd zijn. 'Brothers in Arms' verscheen, met 'Money for Nothing', 'Walk of Life' en de titelsong. Na de zenuwslopende wereldtournee stopte je vooreerst met de Dire Straits, want je was moe en zat van het massale gedoe. Terry verliet de band en jij maakte een nieuwe start met de Notting Hillbillies, een country-groep, samen met Steve Phillips en Brendan Croker. Dat rustige optreden in overzichtelijke pubs beviel je wel, al maakte je op je twee-en-veertigste nog wel het slotalbum van de Dire Straits, 'On Every Street', wat geen groot succes meer bleek, ook al zijn 'Calling Elvis', 'Fade to Black' en de titelsong prachtige songs, op je zesenveertigste zette je definitief een punt achter de Dire Straits en een jaar later verscheen je eerste solo-album 'Golden Heart', met 'Darling Pretty', 'Je Suis Desole' en de hartenbreker 'Golden Heart'. Daarna verscheen 'Sailing to Philadelphia' en niet lang daarna ben je van Lourdes gescheiden, wat je veel verdriet heeft gedaan, want de zesjarige tweeling bleef bij haar. Toch kwam je vier jaar later je nieuwe vrouw tegen, de beeldschone Kitty Aldridge, een actrice en romanschrijfster. Ze speelde o.a. in 'A Room with a View' en 'Maurice'. Ze is geboren in 1962 te Bahrein en dus 23 jaar jonger, wat je op foto's niet zou zeggen, jullie passen echt bij elkaar. Je trouwde met haar en een jaar later kregen jullie Isabella en vijf jaar later Katya Ruby Rose. 'The Ragpicker Dream' was verschenen, met 'Why Aye Man' en de titelsong, heerlijk relaxte songs. In 2003 kreeg je een zeer ernstig motorongeluk in Londen, wat niet jouw schuld was, maar waar je wel zeven gebroken ribben, een gebroken schouderblad en sleutelbeen aan overhield. Na maanden pijn lijden en pijnstillers slikken, ben je weer de oude geworden. Daarna verschenen 'Shangri-La', 'Kill to Get Crimson' en 'Get Lucky'. Samen met de bijzondere, lieftallige country-zangeres Emmylou Harris maakte je de cd 'All the Roadrunning' en je bent met haar op tournee gegaan. Je woont met je gezin in Chelsea en je bent weer bezig met een nieuwe solo-cd, waar velen naar uitkijken, want velen zijn met jou groot geworden, zelfs prins Willem-Alexander uit Nederland.

Schrijver: Joanan Rutgers, 26 april 2012


Geplaatst in de categorie: idool

3.4 met 5 stemmen 381



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
Jos wesseling
Datum:
21 november 2021
Email:
joswesselingziggo.nl
Ik zou graag weten hoe het nu (Nov. 2021)met Mark gaat.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)