Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Heupwiegende feestganger en briljante stemsensatie

(voor Shakira Isabel Mebarak Ripoll (2 februari 1977))

Je bent geboren in Barranquilla in Columbia en Shakira betekent 'dankbaar'. Je hebt acht broers en zussen. Op je tweede stierf je halfbroer door een motoraanrijding, maar twee jaar. Op je vierde schreef je je eerste gedicht 'The Crystal Rose' en je ging voor het eerst met je Libanese vader naar een Arabisch restaurant, waar je de doumbek hoorde en buikdanseressen zag. Je keek vaak geboeid naar je vader, die verhalen tikte op zijn schrijfmachine. Op je zevende kreeg je zelf een tiepmachine, waarmee je je gedichten tikte, gedichten, die later songs werden. Op je achtste schreef je je eerste song 'Uw bril met donkere glazen', over haar vader, die jarenlang zijn verdriet verborg achter een zonnebril. In datzelfde jaar ging de juwelierszaak van je vader failliet en kwam je bij familie in Los Angeles terecht. Op je tiende deed je mee aan een talentenjacht, wat je won, waardoor je een album mocht opnemen. Drie jaar later verscheen dan je album 'Magia'(= magie), met veel nummers over je toenmalige vriend Oskar, maar er werden maar 1200 exemplaren verkocht. Je trad als kind al graag op voor je klasgenoten, leraren en de nonnen op je roomse school. Hun applaus versterkte je wil om door te zetten. Het volgende album was 'Peligro' (= gevaar), wat ook niet echt verkocht. Op je zestiende werd je derde op het Viña del Mar International Songfestival in Chili. Je besloot om eerst je middelbare school af te maken en je speelde mee in de televisieserie 'The Oasis'. Via Monica Ariza, een theaterproducente, kwam je bij Sony Columbia terecht en beïnvloed door Luis Ochoa en Alanis Morissette (1974, Ottawa) verscheen je album 'Pies Descalzos' (= blote voeten), wat 5 miljoen exemplaren verkocht. De songs 'Donde Estás Corazón?' (= Waar ben je, liefde?) en 'Estoy Aqui' (= Ik ben hier) werden een groot succes. Het album werd platina en je won drie Billboard Latin Music Awards. Samen met Emilio Estefan Jr (1953, Santiago de Cuba), de man van zangeres Gloria (Miami Sound Machine), produceerde je het album 'Waar zijn de dieven?', de tekst verwijst naar het feit, dat je koffer vol nieuwe teksten was gestolen. Het verkocht 7 miljoen keer en voor je live-album 'MTV Unplugged' won je op je vierentwintigste een Grammy Award voor Best Latin Pop Album. Je won nog twee Latin Awards en 'Ojos Asi' (= ogen als die van jou) werd één van je grootste wereldhits. Op je drie-en-twintigste begon je een liefdesrelatie met Antonio de la Rúa (1974, Córdoba), de zoon van de ex-president Fernando en Ines Pertiné. Hij was advocaat en belangenbehartiger voor jou, want hij hielp je o.a. bij je contract met Live Nation, wat je als tienjarig salaris iets tussen de 70 en 100 miljoen dollar oplevert. In 2001 verscheen 'Wasserij Service', met de megahit 'Whenever, Wherever', zes in Amerika, en 'Underneath Your Clothes'. Je won vijf MTV Video Awards. Vervolgens verschenen de albums 'Oral Fixation Vol. 1', een Freudiaanse term, met op de hoes jij als moeder met kind, als Maria en Jezus, 'Oral Fixation Vol. 2', met de superhit 'Hips Don't Lie' en op de hoes jij als Eva met de appel, 'She Wolf' en 'Sale el Sol'(2010), met het vrolijke 'Loca' (= gek), in het Spaans met El Cata (Edward Bello Pou) en in het Engels met Dizzee Rascal (Dylan Kwabena Mills). Begin 2011 gingen Antonio en jij uit elkaar en twee maanden later had je al een nieuwe relatie met Gerard Pique (1987, Barcelona), voetballer bij FC Barcelona en tien jaar jonger. Één van je helden is Alexander de Grote, een Griekse vechtjas, die een zeer groot rijk wist te veroveren en slechts 32 werd. In 2012 ontving je de Chevalier de l'Ordre des Arts et des Lettres. Voorts zet je je hartstochtelijk in voor de verbetering van het onderwijs voor kinderen wereldwijd. Je nieuwste album is in aantocht.

Schrijver: Joanan Rutgers, 27 juni 2012


Geplaatst in de categorie: muziek

1.8 met 4 stemmen 108



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)