Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Popster zonder allures

(voor Kirsty MacColl Anna (10 oktober 1959))

Je bent geboren in Croydon, een grote stad in Zuid-Londen, waar o.a. Sir Arthur Conan Doyle, Jaqueline de Pre, D.H. Lawrence, Katie Melua, Amy Winehouse en Emile Zola woonden. Je vader was Ewan MacColl (1915 - 1989), een folkzanger, geboren in Broughton. Je moeder is Jean Newlove (1923), een danseres. Je vader produceerde enkele platen van de Ierse zanger Dominic Behan, de broer van de dichter Brendan Behan. Je oudere broer is Hamish (1950) en je vader was tijdens je geboorte verliefd op de twintig jaar jongere Peggy Seeger (1935), die dertig jaar bij hem zou blijven en met wie hij een zoon had gekregen. Je woonde samen met Hamish bij je moeder en je zat op de Park Hill Primary School en de Monks Hill High School. Je begon te zingen in de punkband The Drug Addix en via een EP kreeg je een solo-contract. Op je twintigste verscheen je eerste single 'They Don't Know' en twee jaar later kwam je bij Polydor Records terecht, waar je debuutalbum 'Desperate Character' verscheen, met o.a. de hit 'There's a Guy Works Down the Chip Shop Swears He's Elvis'. Je had later succes met 'A New England', een cover van Billy Bragg (1957, Barking). Billy schreef speciaal voor jou twee nieuwe songs. Op je dertigste vescheen je album 'Kite' bij Virgin Records. Het nummer 'Days' is een cover van The Kinks. Tracey Ullman coverde 'They Don't Know' en stond ermee op twee. Je was getrouwd met Stephen Lillywhite (1955, Egham), een succesvolle producer, die met grote bands samenwerkte, zoals U2, Simple Minds, The Rollings Stones, Siouxsie and the Banshees, Talking Heads en Crowded House. Je trad op met The Pogues, wat for the time being je plankenkoorts wegwiste. Je zong in de comedy 'French and Saunders' en samen met het komische duo Raw Sex zong je 'Something Stupid' van Frank & Nancy Sinatra. In 1991 verscheen 'Electric Landlady', verwijzend naar het album 'Electric Ladyland' van Jimi Hendrix. Vooral het nummer 'Walking Down Madison' met rapper Aniff Cousins had een groot succes in Amerika, maar het hele album eveneens. Twee jaar later verscheen 'Titanic Days' bij IRS Records, met o.a. 'Angel', 'Miss Otis Regrets' (een cover van Cole Porter) en 'Tomorrow Never Comes'. Bij Virgin verschenen de nummers 'Caroline' en 'Perfect Day', een cover van Lou Reed, in een duet met Evan Dando (1967, Boston). Je bent gescheiden van Steve en in 1995 verscheen 'Galore', een verzamelalbum met je beste songs, ook met 'Fairytale of New York', samen met The Pogues. Steve was de producent. Door een writer's block duurde het tot 2000, toen 'Tropical Brainstorm' verscheen. Je reisde naar Cuba en Brazilië en daar raakte je geïnspireerd door de Cubaanse en Latijns-Amerikaanse muziekklanken en zo ontstond 'Tropical Brainstorm', met Spaanse en Portugese teksten. De megahit 'In These Shoes' werd gebruikt door Bette Midler en de televisie-comedienne Catherine Tate. Op Cuba deed je mee aan een radioprogramma van de BBC en daarna nam je vakantie in Cozumel, Mexico, samen met je zonen Louis en Jamie en je geliefde James Knight, een musicus. Jullie gingen duiken in de Chankanaab Rif bij het schiereiland Yucatan. Boven water zag je een grote speedboot op je zonen afkomen. Vooral Jamie liep gevaar en je wist hem net op tijd weg te duwen. Hij had kleine verwondingen, maar jijzelf werd volop geraakt en je stierf ter plekke. Over moederlijke zelfopoffering gesproken. De stuurman is veroordeeld voor moord, omdat hij veel te snel voer en bovendien niet bevoegd was om te varen met een speedboot. Hij kwam ermee weg met slechts veertig euro boete. Hoe bizar en hypocriet. De eigenaar van de moordboot was de multi-miljonair Carlos González Nova, die aan boord was, en later met zijn rijke connecties het onderzoek vertroebelde en vervalste, om zelf buiten schot te blijven. Zijn geld heeft niet kunnen voorkomen dat de verdrietige, hoogstmisdadige waarheid inmiddels bij de meerderheid bekend is.

Schrijver: Joanan Rutgers, 31 juli 2012


Geplaatst in de categorie: muziek

1.8 met 5 stemmen 82



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)