Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Kleurrijke vogel met adelaarsvleugels

(voor Louis Aragon (1897 - 1982))

Je bent geboren als Louis Andrieux in Parijs. Je bent opgegroeid bij je moeder en oma. Je vader was Louis Andrieux senior en hij was een ex-senator voor Forcalquier, in de middeleeuwen de hoofdstad van de Haute-Provence. Je vader was getrouwd met een andere vrouw, toen hij aanpapte met je moeder, die zeventien was en hij was zevenenveertig. Je dacht tot je negentiende dat Louis senior je peetvader was, maar toen je ging meevechten in de eerste wereldoorlog, heeft je moeder je de waarheid verteld. Dat je vader je niet wilde erkennen als zijn zoon, heeft je poëzie sterk beïnvloed. Op je tweeëntwintigste sloot je je aan bij het dadaïsme en vijf jaar later was je samen met André Breton en Philippe Soupault de oprichter van het surrealisme. Je was levenslang lid van de Franse Communistische Partij en je was schrijver voor de partijkrant 'L'Humanite'. Op je dertigste verscheen je meesterwerk 'De boer van Parijs' en een jaar later verscheen 'De kut van Irene', een residu van een veel groter geheel, wat je in een vlaag van woede en verstandsverbijstering hebt verbrand in een hotelkamer te Madrid. Het liep toen zeer slecht met je liefdesleven en je literaire leven, zodat je zelfs een zelfdodingspoging ondernam. Daarna verliet je het surrealisme en je vertaalde 'The Hunting of the Snark' van Lewis Carroll (1832 - 1898). Samen met Paul Nizan (1905 - 1940), filosoof/schrijver, was je de redacteur van 'Commune'. Paul is bij Duinkerken door het Duitse leger gedood. Je zat binnen een groep van intellectuelen en kunstenaars, die tegen het fascisme vochten. Op je veertigste was je lid van de leiding, samen met André Gide, Romain Roland en Paul Vaillant-Couturier (1892 - 1937), schrijver/journalist/politicus. Uiteindelijk was jij de overgebleven leider en benoemde je Jacques Decour (1900 - 1942) tot hoofdredacteur. Deze gestudeerde schrijver is door de nazi's vermoord. Je werd samen met de schrijver Jean-Richard Block (1884 - 1947) directeur van de avondkrant 'Ce soir', die tot 1953 bestond. In 1939 trouwde je met de knappe, charmante, intelligente Elsa Kagan Triolet (1896 - 1970), geboren in Moskou en schrijfster. Ze was gescheiden van de cavelerie-officier Andre Triolet. De dichter Vladimir Majakovski was smoorverliefd op haar zus Lilya Brik, die getrouwd was met Osip Brik (1888 - 1945). Vladimir en Lilya hadden zes jaar een seksuele relatie, wat Osip goedkeurde. Daarna bleven ze vrienden. In de tweede wereldoorlog vochten Elsa en jij voor het Franse verzet. Je zat bij het verzet in Zuid-Frankrijk, net als de dichters Rene Char, Robert Desnos (1900 - 1945), gestorven aan tyfus in het concentratiekamp Theresienstadt, Paul Éluard, Jean Prevost (1901 - 1944), vermoord door de nazi's, en Jean-Pierre Rosnay (1926 - 2009), in 1943 gevangen genomen door de gestapo-commandant Klaus Barbie, maar hij wist te ontsnappen en onder te duiken. Je verbrak je vriendschap met Pierre Drieu La Rochelle (1893 - 1945), die collaboreerde en na de bevrijding van Parijs heeft hij een einde aan zijn leven gemaakt. De hulp van Andre Malraux mocht niet baten. Na de oorlog was je één van de leiders van de communistische intellectuelen en de directeur van het literaire supplement van 'L'Humanite', 'Les Lettres Françaises'. In de jaren zestig streed je tegen het stalinisme en je publiceerde boeken van Aleksandr Solzjenitsyn (1918 - 2008), die in 1970 de Nobelprijs voor de Literatuur won, en van Milan Kundera (1929, Brno), vooral bekend van 'De ondraaglijke lichtheid van het bestaan', buitengewoon knap verfilmd door Philip Kaufman (1936, Chicago). Je was medewerker van de uitgeverij 'Editeurs Français Reunis', die o.a. de debuutroman van Christa Wolf (1929 - 2011) uitgaf, poëzie van Pablo Neruda, Eugène Guillevic, Nicolás Guillen, een Cubaanse dichter, en Jean Ristat (1943, Argent-sur-Sauldre Cher), die zorgt voor de volledige uitgave van jouw oeuvre en die de huidige directeur van 'Les Lettres Françaises' is. In 1972 zei je 'L'Humanite' vaarwel en schreef je nog twee romans. Bij je overlijden was je vriend Jean Ristat aanwezig en je bent begraven in het park van Moulin de Villeneuve te Saint-Arnoult-en-Yvelines bij je vrouw Elsa, die twaalf jaar eerder een hartaanval had gekregen.

Schrijver: Joanan Rutgers, 14 september 2012


Geplaatst in de categorie: literatuur

0.7 met 6 stemmen 117



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)