Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Met grandeur elegant jezelf gebleven

(voor Willa Cather Sibert (1873 - 1941))

Je bent geboren op 7 december 1873 in de Back Creek Valley nabij Winchester, in de boerderij van je oma en opa. Je opa Jacob Seibert heeft het in het begin van de achttiende eeuw gebouwd. Je vader was Charles Fectigue Cather, een inval-sheriff, en je moeder was Mary Virginia Boak, een ex-lerares. Na een jaar verhuisde je naar Willow Shade, een huis en grond gekregen van je opa en oma van vaderszijde. Op je negende verhuisde je naar Red Cloud, het voormalige jachtgebied van de Pawnees tot 1833. Deze stad was een inspiratiebron voor enkele romans. Je vader was achttien maanden landbouwer en daarna deed hij in onroerend goed en verzekeringen. Je was diep onder de indruk van het landschap en het klimaat en de diversiteit van de bewoners. De stad is vernoemd naar het Oglala Lakota opperhoofd Rode Wolk (1822 - 1909). Na jou kregen je ouders zes kinderen: Roscoe, Douglass, Jessica, James, John en Elsie. Je ging meer met je broers om. Je studeerde aan de Universiteit van Nebraska in de hoop arts te worden. Tijdens je studiejaren droeg je mannelijke kleren, een hoed en een stropdas, je noemde jezelf William en je had een kort kapsel. Een essay over Thomas Carlyle verscheen in een krant en later nog meer. Je was op je eenentwintigste afgestudeerd, gespecialiseerd in Engels. Je belangrijkste vriendschappen waren altijd met vrouwen. Op de universiteit had je een liefdesrelatie met Louise Pound (1872 - 1958), die later professor Engels aan dezelfde universiteit werd. Je had een diepgaande relatie met Isabelle McClung, de opstandige dochter van een conservatieve rechter in Pittsburgh. Haar charmante schoonheid was van een goddelijk kaliber en tijdens de onstuimige liefdesnachten fluoresceerden jullie ingedaalde lichamen. Je trilde bij iedere vezel, die je van haar wellustige lichaam mocht beminnen. Ze beoordeelde je werk als eerste en je woonde vanaf je achtentwintigste vijf jaar bij haar en haar familie in huis. Een groot offer voor haar vader, maar zo kon hij een argusoogje in het zeil houden. Je reisde met haar naar Engeland en Frankrijk, waar je de graven van geliefde kunstenaars bezocht. Je was lerares aan een middelbare school tot 1906. In 1906 woonde je in New York en in 1908 ontmoette je je grootste geliefde Edith Lewis, die corrector en redacteur van je werk werd. Je werd redacteur van het literaire tijdschrift 'McClure's' en twee jaar later hoofdredacteur. Je schreef een kritisch essay over de Christian Science en dan met name over de stichteres Mary Baker Eddy (1821 - 1910), over wie je ook een biografie schreef. Je had een seksaffaire met ene Elizabeth Sergeant en in 1912 verscheen je debuutroman 'Alexander's Bridge' en je ging met Edith in Greenwich Village wonen tot 1927. Je hebt een erotische affaire met de operazangeres Olive Fremstad (1871 - 1951), over wie je schreef in 'Het lied van de leeuwerik'. Ze woonde samen met haar secretaresse Mary Watkins Cushing. In 1916 trouwde je muze Isabelle met de violist Jan Hambourg, met wie ze naar Frankrijk verhuisde. Een correspondentie resteerde. Alles wat je hebt geschreven, kwam door haar. Zij had je begeesterd. Het gemis was intens en wist je literair om te smeden, maar God, wat haatte je die wrede ontvoerder en wat deed het je een pijn, dat zij zo haar ware aard verloochende. In 1918 verscheen 'Mijn Antonia', een roman gebaseerd op het leven van je jeugdvriendin Anna Pavelka. In 1927 woonde je op Grand Manan Island, voor de kust van Maine, in een nieuw gebouwd huis. Je had ook een liefdesaffaire met Yaltah Menuhin (1921 - 2001), een Engelse pianiste/kunstenares/dichteres. Je was lid geworden van de Episcopale Kerk (protestants) en je bezocht geregeld de kerkdiensten. In 1922 won je de Pulitzer Prize voor je roman 'Een van Ons'. Later werd je afgeschilderd als een ouderwetse nostalgicus, die geen vat kon krijgen op de actuele realiteit. Critici verweten je dat er geen maatschappelijke betrokkenheid in je romantische ideaalbeelden doorschemerde. Al die negatieve oordelen deden je versomberen en je verbrandde je brieven en je verbood anderen je brieven te publiceren. Je bent beïnvloed door Henry James, Charles Dickens, Ralph Emerson, Nathaniel Hawthorne, Honore de Balzac, Gustave Flaubert, William Thackeray en Leo Tolstoy. Schrijfster als de zussen Brontë en Jane Austen vond je te sentimenteel en overdreven. De schrijfster Sarah Orne Jewett (1849 - 1909) was je mentor en een geheime, onbereikbare liefde, en ze had een relatie met de schrijfster Annie Adams Fields, die na het overlijden van haar man, de uitgever/dichter James Thomas Fields, ging samenwonen met haar (1881 - 1909). Vele beroemde schrijvers waren met hen bevriend, o.a. Harriet B. Stowe, Mark Twain, Henry Longfellow, Alfred Tennyson, Rudyard Kipling, Henry James en jij natuurlijk. Je overleed op 24 april 1947 in New York aan een hersenbloeding en je bent begraven in Jaffrey (New Hampshire).

Schrijver: Joanan Rutgers, 29 september 2012


Geplaatst in de categorie: literatuur

1.0 met 3 stemmen 105



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)