Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

In de schaduw van Strindberg's schizofrenie

(voor Sigrid Sofia Matilda Elisabet von Essen (1850 - 1912))

Je bent geboren op 17 augustus 1850 in Porvoo. Je vader was de Fins-Zweedse kapitein/landeigenaar Carl Reinhold von Essen en je moeder was Elisabeth Charlotta In de Betou.
Je kreeg thuis les van een Franstalige gouvernante.
Op je dertiende ging je in Parijs enkele maanden in een kloosterschool studeren. In 1868 verhuisde je naar Stockholm.

In 1872 trouwde je met Major Baron Carl Gustaf Wrangel af Sauss. In 1873 is jullie dochter Sigrid geboren. Wrangel en jij zijn in 1876 gescheiden. Je wilde actrice worden, wat Wrangel beneden zijn stand vond en Wrangel ging vreemd met je jonge nicht. Begin 1877 debuteerde je als actrice in het Koninklijk Theater in Stockholm.

Op 30 december 1877 trouwde je met de Zweedse schrijver August Strindberg, die je wil om actrice te worden aanmoedigde. Je kreeg privélessen van Knut en Betty Almlöf. Sigrid overleed in 1877. Kort na je huwelijk kregen jullie een kind, Kerstin, die na twee dagen overleed.
Als actrice ontbrak het jou aan passie, energie en vocale capaciteiten. August schreef de toneelstukken 'Guild's secret', 'De gelukkige reis van Per' en 'Vrouw heer Bengt's' speciaal voor jouw manier van acteren.
Februari 1880 werd jullie dochter Karin geboren. Zij werd (toneel)schrijfster en ze wist zeker dat haar vader gek was. Juni 1881 werd jullie dochter Greta geboren. Je werd opnieuw zwanger, waardoor het Koninklijk Dramatisch Theater je ontsloeg.

In 1883 woonde je in Frankrijk en Zwitserland. April 1884 werd in Lausanne jullie zoon Hans geboren. Je relatie met August was stormachtig en jouw adellijke familie vond hem een mislukte en perverse schrijver, die geen edelvrouw verdiende. Bovendien was hij een grote alcoholist en had hij homoseksuele verlangens. Hij stimuleerde anders wel je schrijftalent, waardoor je artikelen in kranten en tijdschriften schreef en je deed vertaalwerk voor uitgeverijen en theaters. In 1889 was er in Kopenhagen de première van het tragedie 'Miss Julie', waarin jij de hoofdrol speelde.

In de laatste jaren van je huwelijk dacht August, dat je een affaire met de Deense vrouw Marie Caroline David had. Je was in Grez-sur-Loing bevriend met Marie geraakt. Hoogstwaarschijnlijk had je een lesbische relatie met Marie en zag August zeker geen spoken. Marie en jij hadden daarna een paar jaar geen contact, maar in 1891 werd dat weer hersteld, waardoor August wilde scheiden. Op 24 juni 1891 gooide August Marie van een veranda-trap, waardoor hij veroordeeld werd en 15 kronen moest betalen. August betichtte jou van alcoholisme, kinderverwaarlozing en homoseksualiteit, wat destijds nog verboden was. Hij schreef dit aan het kerk- en schoolbestuur van Värmdo. Marie belandde anderhalf jaar in een kliniek om van haar alcoholverslaving af te komen en ze werd een non in Breslau, waar ze als zuster Benedetta overleed. Ze werd 31 jaar.

Jij kreeg de voogdij over de kinderen en je ging in 1893 met hen in Finland wonen. Je gaf je kinderen acteerlessen. Je was actrice bij het Zweedse theater in Helsinki, regisseur en mentor. De actrice Martha Hedman was een leerlinge van jou. Je werd geroemd om je gratie, je natuurlijke manier van acteren en je intelligente interpretatie.

Op 21 april 1912 ben je in Helsinki overleden. Je werd eenenzestig jaar en je bent begraven op de Begraafplaats van het Noorden in Stockholm.

Op 14 mei 1912 overleed August en hij is op dezelfde begraafplaats begraven. In juni 1912 overleed Greta door een treinongeluk in Malmslätt. Hans overleed op 3 september 1917 en Karin overleed op 10 mei 1973 in Stockholm.

Schrijver: Joanan Rutgers, 7 september 2014


Geplaatst in de categorie: idool

2.5 met 2 stemmen 46



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)