Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Oude dame met gerijpte zangstem

De schoonheid van doorleefdheid is duidelijk af te lezen aan het gezicht en het postuur van de Amerikaanse country & bluesmuzieklegende Lucinda Williams. Ik keek naar Full Performance (Live on KEXP), opgenomen op 11 februari 2015, met heerlijke interacties tussen de DJ en Lucinda. Zij zingt vier live-songs, samen met haar band; 'East side of town', 'West Memphis', 'Protection' en 'It's gonna rain'. Tevens vertelt ze dat haar vader op 1 januari 2015 is overleden. Ze heeft een gezicht, waar het rauwe leven duidelijk in gegriffeld staat. Haar haar zit volop in de war en getuigt van haar wilde ziel. De ogen lijken zwart omlijnd van de melancholie. Haar stem is breekbaar als ze gewoon praat en steeds 'You know' als stopwoordjes herhaald. Tijdens het zingen is haar stem echt gerijpt en vol diepdoorleefde diepgang. De manier waarop ze haar goed bewaard gebleven borsten presenteert, heeft niets van sexy opsmuk, maar alles van spontane natuurlijkheid.

Lucinda Williams is geboren op 26 januari 1953 in Lake Charles, Louisiana. Haar vader was de dichter/hoogleraar literatuur Miller Williams, die als gastdocent o.a. in Mexico en Chili werkte. Daarna kreeg hij een leerstoel aan de Universiteit van Kansas. Op haar zesde begon Lucinda al songs te schrijven en op haar twaalfde begon ze gitaar te spelen. Op haar zeventiende had ze haar eerste concert in Mexico-Stad. In 1978 woonde ze in Jackson en verscheen haar debuutalbum 'Ramblin', met country en blues covers. In 1980 verscheen 'Happy Woman Blues'. Ze verhuisde naar Los Angeles, waar ze kort trouwde met Greg Sowders, de drummer van The Long Riders. In 1988 verscheen een titelloos album, met 'Changed the Locks', over een verbroken relatie, gecoverd door Tom Petty. In 1992 verscheen 'Sweet Old World', een melancholisch album over dood en zelfdoding. Haar lied 'Passionate Kisses' kreeg een Grammy Award en werd door Mary Chapin Carpenter gecoverd. Ook met het nummer 'Hot Blood'. In 1998 verscheen 'Car wheels on a gravel road', die een Grammy Award kreeg. In 2001 verscheen 'Essence', met 'Still I Long for Your Kiss' uit de film 'The Horse Whisperer' van Robert Redford. In 2006 is Lucinda verloofd met haar producer/manager Tom Overby. In 2016 verscheen haar dertiende album 'The ghost of highway 20'.

Schrijver: Joanan Rutgers, 10 maart 2016


Geplaatst in de categorie: muziek

3.0 met 4 stemmen 62



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)