Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Jolie Holland - Old Fashioned Morphine

Jolie Holland is geboren op 11 september 1975 in Houston. Ze combineert folk, country, rock, jazz en blues en ze behoort tot de New Weird America-stroming. In eerste instantie wilde ze beeldend kunstenares worden, maar dat liep anders. Ze ging om met ex-Mormonen, weirdo's, homo's, gootpunks en gothics. Ze gebruikte meer het medicijn Robitussin, dan heroïne. Aan het einde van de jaren negentig richtte Jolie in Vancouver de Canadese, traditionele muziekgroep The Be Good Tanyas op, samen met Trish Klein (gitaar, banjo, zang), Samantha Parton (gitaar, mandoline, banjo, zang) en Frazey Ford (gitaar, zang). Toen in 2000 het debuutalbum 'Blue Horse' verscheen, had Jolie de band al verlaten. Ze is nogal onberekenbaar.

Jolie is opgegroeid in Houston en na San Francisco woont ze nu in New York City. De zanger/componist Tom Waits en de hip-hop artiest Sage Francis zijn grote fans van haar. Jolie vond dat 'Blue Horse' eenheid en visie miste. In november 2002 verscheen het live-album 'Jolie Holland and The Quiet Orkestra', met o.a. 'Nothing To Do But Dream', 'Catalpa Waltz', 'Do You?', 'Alley Flowers' en 'Sascha'. Op 11 november 2002 verscheen haar solo-debuutalbum 'Catalpa', met o.a. 'Catalpa Waltz', 'Wandering Angus', 'Alley Flowers' en 'All the Morning Birds'. Op 27 april 2004 verscheen 'Escondida', met o.a. 'Old Fashioned Morphine', 'Mad Tom of Bedlam', 'Poor Girl's Blues', 'Do You?', 'Darling Ukelele', 'Damn Shame' en 'Faded Coat of Blue'.

Op 9 mei 2006 verscheen 'Springtime Can Kill You', met naast de titelsong o.a. 'Nothing Left To Do But Dream', 'Mexican Blue', 'Stubborn Beast' en 'Mehitabel's Blues'. Op 7 oktober 2008 verscheen 'The Living and the Dead', met o.a. 'Mexico City', 'Fox In its Hole', 'Enjoy Yourself' en 'Sweet Loving Man'. Op 28 juni 2011 verscheen 'Pint Of Blood', met o.a. 'Rex's Blues', 'Honey Girl', 'Little Birds', 'Remember' en 'Tender Mirror'. Op 22 mei 2014 verscheen haar zesde solo-album 'Wine Dark Sea', met o.a. het indrukwekkende 'Saint Dymphna', 'Palm Wine Drunkard', 'Out on the Wine Dark Sea', 'Dark Days', 'The Love You Save' van Joe Rex, wat ze zingt met Chanticleer Tru, en 'Waiting for the Sun'.

Op 'Wine Dark Sea' werkte ze op geweldige wijze samen met de (bas)gitarist en houtblazers instrumentalist Doug Wieselman, die o.a. met Lou Reed samenwerkte. Jolie's favoriete boek is 'De Meester En Margarita' van Michael Boelgakov, waar 'Sympathy For The Devil' van The Rolling Stones op gebaseerd is. Het album is een reis door de onderwereld. De Grieken hadden geen woord voor blauw en de titel verwijst vooral naar Homerus' Odyssee. Er zijn ook verwijzingen naar Dante's 'Divina Commedia' en naar het boek 'The Palm-Wine Drinkard' van de Nigeriaanse schrijver Amos Tutuola, eveneens een mythologische tocht naar het dodenrijk, waar een rijke, aan palmwijn verslaafde man zijn overleden privé-palmwijnmaker zoekt, totdat hij een magisch ei ontvangt met nooit eindigende palmwijn.

Schrijver: Joanan Rutgers, 20 mei 2016


Geplaatst in de categorie: muziek

3.4 met 5 stemmen 59



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)