Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Jouw tedere voetstappen op de Domburgse duinpaden

(voor Jan Toorop (1858 - 1928))

Je bent geboren als Johannes Theodorus (Jan) Toorop op 20 december 1858 in Poerworedjo, op Midden-Java. De Chinees-Nederlandse striptekenaar/illustrator Thé Tjong-Khing is daar ook geboren. Jouw vader Christoffel Theodoor Toorop (1827 - 1887) was griffier bij de landraad Bagelen in Nederlands-Indië. Jouw moeder Maria Magdalena Cooke (1837 - 1892) was de dochter van de Engelse zeekapitein Edward Cooke. In 1863 verhuisde je naar het eiland Banka, waar je moeder geboren was en waar je vader administrateur van een tinmijn werd. Na anderhalf jaar school in Batavia ging je alleen naar Nederland voor een betere opleiding.

In 1869 ging je naar Leiden en in 1874 zat je op de HBS in Winterswijk. In 1875 volgde je in Den Haag schilderlessen bij Herman Johannes van der Weelde, die als jongeling een nauw contact met Vincent van Gogh en George Hendrik Breitner had. Hij was vooral door Anton Mauve beïnvloed. Van 1876 tot 1878 studeerde je aan de Polytechnische School in Delft. Van 1880 tot 1882 studeerde je aan de Rijksacademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam, waar je leermeester de schilder/lithograaf August Allebé was. Daarna studeerde je aan de Academie voor Schone Kunsten in Brussel, waar Jan Frans Portaels je leermeester was.

In Machelen deelde je een tijd een atelier met de symbolistische schilder William Degouwe de Nuncques. Je had contact met de schrijvers Emile Verhaeren en Maurice Maeterlinck. In 1884 en 1885 reisde je naar Frankrijk en Engeland. Je was lid van de groep Les XX en je was geraakt door het werk van Seurat, Signac en Whistler.

Op 1 juni 1886 trouwde je met Annie Josephine Hall, geboren op 28 maart 1860 in Sligo, Ierland. Je hebt haar in 1884 in Machelen leren kennen. In maart 1887 kregen jullie dochter Mary Annie, die na een half jaar overleed. Je woonde kort in Amerongen en daarna tot 1889 in Engeland. In Nederland ontstond jouw religieus gerichte art-nouveaustijl en werd je een symbolist. Van 1890 tot 1892 en van 1899 tot 1904 woonde je in Katwijk aan Zee. In 1891 werd jullie dochter Charley geboren. Ze kreeg als voornamen Annie Caroline Pontifex. In 1897 woonde je in een huisje aan de Markt in Domburg. In 1902 wilde jij van je vrouw scheiden, maar dat weigerde ze.

In Domburg werkte je samen met Piet Mondriaan en Marinus Zwart. Jullie zochten de inspiratie in en om dit Zeeuwse kustdorp en de typische Zeeuwse bevolking. Jij was het middelpunt van deze Zeeuwse kunstenaarskolonie en je bleef Domburg twintig jaar lang bezoeken. Van 1904 tot 1907 woonde je in Amsterdam, waar je landschappen en portretten schilderde. Je werd rooms en door de verslechtering van je linkerbeen ging het lopen moeizaam. Daarna woonde je kort op diverse locaties in Den Haag en in 1908 verhuisde je naar Nijmegen, waar je tot 1916 bleef. Hier maakte je veel van je religieuze kunstwerken. Je had vanaf 1902 een liefdesrelatie met de dichteres Miek Janssen, die een belangrijke rol in jouw leven speelde.

Miek Janssen (1890 - 1953) was kunstschilderes, tekenares, aquarelliste, dichteres, lerares literatuur en schrijfster. Ze was diepgelovig rooms en idolaat van jouw werk, waar ze veel over publiceerde. Haar vader was de eigenaar van hotel Schoonoord in Oosterbeek, waar zij geregeld met jou logeerde. Ze stond model voor enkele tekeningen en op de kruiswegstaties voor de Sint-Bernulphuskerk in Oosterbeek. Verder illustreerde je haar dichtbundels en was zij jouw leerlinge. Haar koosnaam voor jou was Olof.

Na Nijmegen ging je weer in Den Haag wonen. Door je fysieke ongemakken kwam je in een invalidenwagen terecht. Op 3 maart 1928 ben je in Den Haag overleden. Je werd 69 jaar en je bent op de roomse begraafplaats Sint Petrus Banden in Den Haag begraven. Je graf is ontworpen door Alexander Kropholler.
Annie Hall overleed op 10 januari 1929 in Den Haag.
Miek Janssen trouwde in 1935 met R.G.A.C. Le Conge Kleyn. Miek overleed in 1953 in Hilversum.

Schrijver: Joanan Rutgers, 16 oktober 2016


Geplaatst in de categorie: idool

3.8 met 4 stemmen 47



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)