Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Het grote mysterie op het jacht 'L'Aimée'

(voor Geneviève Lantelme (1883 - 1911))

Je bent geboren als Mathilde Hortense Claire de Fossey op 20 mei 1883 in Parijs. Je vader Edouard Fossey was eerst een kassier en later een accountant. Je moeder was Claire Lantelme. Je had twee oudere zussen en één jongere zus. In 1895 zijn jouw ouders gescheiden en je vader kreeg de voogdij over jouw zussen en jou. De actrice Madame Simone beweerde dat jij op je veertiende in het bordeel van jouw moeder werkte. Je werd beschermd door machtige mannen, zoals de bankier, miljonair en eigenaar van de krant 'Le Matin', die later je man werd.

Je wilde graag actrice worden. Je debuteerde in de komedie 'La Bascule' in het Théâtre du Gymnase in Parijs. Je speelde een dienstmeisje met weinig tekst. In oktober 1903 ging je aan het Conservatoire de Paris acteerkunst studeren. Je kreeg les van de acteur Maurice de Férandy, die een medewerker van de Comédie-Française was. Louis de Funes is sterk door hem beïnvloed. Op 1 april 1905 speelde je in het toneelstuk 'L'Age d'Aimer', met in de hoofdrol de legendarische actrice Gabrielle Réjane, die ook in Londen en New York successen oogstte. In 1905 scheidde ze van Paul Porel, de directeur van het Théâtre du Vaudeville. In 1906 opende ze het Théâtre Régane. Samen met Sarah Bernhardt was ze de inspiratie voor het personage van de actrice Berma in 'À la recherche du temps perdu' van Marcel Proust.

Régane bracht jou in contact met haar vriend Alfred Edwards, een amateur-toneelschrijver, die een actrice voor zijn operette 'Par Ricochet' zocht. Je werd al snel Alfred's minnares. Hij was geboren op 10 juli 1856 in Constantinopel. Hij was 27 jaar ouder dan jou. Hij was de eigenaar van het huis van Jean-Jacques Rousseau in Montmorency, het Théâtre du Paris en een casino. 'Par Ricochet' werd in 1906 in het Théâtre des Capucines opgevoerd. Alfred was getrouwd met Madame Drouart, Hélène Bailly, Jeanne Charcot en Misia Godelska. In 1907 schilderde Giovanni Boldini een mooi portret van jou.

In september 1906 had je een contract met het Théâtre Régane getekend, wat je in januari 1908 verbrak, omdat Régane alle hoofdrollen kreeg, wat jou mateloos frustreerde. Régane klaagde jou aan wegens contractbreuk en zij won deze zaak, waardoor jij haar 20.000 francs moest betalen. In 1908 had je wel de hoofdrol in het toneelstuk 'Le Roi' en sierde je op de covers van bladen als 'Le Theatre', 'Les modes' en 'Femina'. Voorts verscheen je op tientallen ansichtkaarten. Foto's van jou stonden vaak in de kranten en de tijdschriften in Europa en Amerika. Je werkte samen met de mode-ontwerpsters Madeleine Vionnet en Jeanne Paquin. Je was ook beroemd vanwege jouw grote hoeden.

Terwijl Alfred nog met Misia getrouwd was, was jij zijn minnares. Misia was erg jaloers op jou en ze probeerde dezelfde jurken als jou te dragen. Marcel Proust baseerde zich op deze jaloerse vete toen hij in 'À la recherche du temps perdu' de jaloezie tussen Rachel en Saint-Loup Gilberte beschreef. Op 5 juli 1909 zijn Alfred en jij getrouwd.

Begin juli 1911 was je samen met Alfred en een stel vrienden op jullie jacht/stoomboot 'L'Aimée'. In de nacht van 24 op 25 juli 1911 was je plotseling verdwenen. Enkele dagen later werd jouw lichaam in de Rijn gevonden. Je werd 28 jaar en je bent op het kerkhof Père-Lachaise begraven. Was het een tragisch en noodlottig ongeluk of had Alfred jou, zoals veel mensen dachten, vermoord? Twee Franse kranten beschuldigden hem, maar Alfred klaagde hen aan voor smaad en hij won. Je zou dronken van de champagne overboord geraakt zijn. Op een kaart voor je vriend, de acteur André Brulé, had je geschreven, dat Alfred al passé voor jou was en dat je echtscheiding overwoog. Het kan natuurlijk ook zijn dat je zelfdoding hebt gepleegd.

Schrijver: Joanan Rutgers, 14 december 2016


Geplaatst in de categorie: idool

4.0 met 3 stemmen 92



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
Gabriëla Mommers
Datum:
14 december 2016
Ik heb veel waardering voor de wijze waarop je in je beschouwingen vrouwen voor het voetlicht haalt, die in de geschiedenis vaak niet eens genoemd worden, of slechts een rol krijgen toebedeeld als de vrouw van, de zus van, of de dochter van. In jouw beschouwingen zijn ze zelf weer iemand. Dank daarvoor.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)