Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Het kunstzinnige, Zweedse gezin Ekwall

De deurwaarder Nils Fredrik Ekwall en zijn vrouw Emelie Bernhardina Carolina Djurström hadden vier kinderen.

Emma Amalia Ekwall is geboren op 18 januari 1838 in de Säby parochie in Gränsbo, Zweden. Van 1865 tot 1870 studeerde zij aan de kunstacademie in Stockholm. In 1871 was ze de eerste vrouw in Zweden, die een koninklijke medaille voor haar schilderwerk kreeg. Na haar afstuderen verbleef ze in München en Leipzig. Ze schilderde portretten, bloemen en genrestukken met kinderen, meestal haar eigen kinderen, zoals op 'De kleine spinster', 'Hard werkend meisje', 'Meisje blaast zeepbellen', 'Meisje met katje', 'Speeltijd' en 'Meisje bouwt kaartenhuis'. Op 1 februari 1925 is Emma in Stockholm overleden. Ze werd 87 jaar.

Knut Alfred Ekwall is geboren op 3 april 1843 in de Säby parochie in Smaland. Hij studeerde van 1860 tot 1866 aan de kunstacademie in Stockholm, waar de romantische landschapsschilder Simon Marcus Larson zijn leermeester was, die op zijn 39-ste in Londen door tuberculose overleed. Knut studeerde met name het maken van houtsneden. In Berlijn kreeg hij les van de populaire schilder Ludwig Knaus, bekend van o.a. 'Het kinderfeest', 'In gedachten verzonken', 'De verhalenverteller', 'De goochelaar in de schuur' en 'Meisje met een tekkelpuppy'.

In 1871 is Knut getrouwd met de Duitse concert-zangeres Johanna Maria Theresia Burkowitz-Pönitz. Op 17 maart 1890 werd hun dochter Sigrid Runa Bülow-Hube geboren, die beeldhouwster werd. Knut maakte vooral illustraties voor Duitse en Zweedse kranten. In 1885 ging hij vanuit Leipzig terug naar Zweden. In 1912 verbrandde zijn villa en ging er veel van zijn kunst verloren. Op 4 april 1912 overleed hij in een sanatorium in Tranas. Hij werd 69 jaar. Hij schilderde o.a. het hoogst indrukwekkende, supergeniaal getroffen en uitgevoerde 'Familie', 'Meisje met een koffiemolen', 'Zijn kinderen Harold en Anna', 'De leesles' en 'Het huwelijksaanzoek'.

Ernst Hugo Ekwall is geboren in 1884. Hij was een medailles winnende graveur in Jönköping en Göteborg. Hij studeerde in Kopenhagen samen met Harald Conradsen, een Deense medaillewinnaar, die in 1850 door de schilderes Elisabeth Jerichau Baumann is geportretteerd en die in 1873 ere-lid van de Academie van Beeldende Kunsten in Sint-Petersburg werd. Harald maakte ook gesneden kunstwerken van edelstenen en schelpen. Veder was hij een hardwerkende beeldhouwer en zijn belangrijkste werken zijn 'Het meisje bij de bron' en 'Evangelist Markus'. Ernst maakte ruim dertig medailles. In 1876 maakte hij één voor de dichter/professor Grieks/bisschop Esaias Tegner, in 1877 één voor kroonprins Gustav en in 1883 één voor August Strindberg, die het meeste geprezen werd. In 1888 emigreerde Ernst naar Amerika en is er niets meer van hem vernomen.

Gustaf Nicolaus Ekwall is geboren op 28 mei 1858 in de Lommaryds parochie in Smaland. Hij was net als zijn broer Ernst een medaille-graveur. Gustaf trouwde in 1883 met Sofia Holm Peterson en in 1910 hertrouwde hij met Alma Cecilia Augusta Gustafsson. Hij werkte eerst als lithograaf in Jönköping en Norrköping. Van 1881 tot 1914 werkte hij als graveur in Göteborg. Hij maakte zo'n dertig medailles. Zijn meeste medailles ontstonden naar aanleiding van diverse exposities. In 1884 maakte een heel kleine medaille met een portret van kroonprins Gustav. In 1914 verhuisde hij naar Alingsas, waar hij op 22 mei 1920 is overleden. Hij werd 61 jaar.

Schrijver: Joanan Rutgers, 2 januari 2017


Geplaatst in de categorie: kunst

4.3 met 3 stemmen 111



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)