Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Met veel moederliefde schilderde jij de kinderwereld

(voor Fanny Brate (1861 - 1940))

Je bent geboren als Fanny Ingeborg Matilda Brate op 26 fabruari 1861 in Stockholm.
Jouw vader John Frederic Oscar Gustaf Ekbom was een bediende in het huishouden van Prins Carl van Zweden en Noorwegen, hertog van Västergötland.

Op jouw achttiende ging je studeren aan de Koninklijke Zweedse Academie van Beeldende Kunsten in Stockholm. Je studeerde af aan de hogeschool voor het hoger onderwijs aangaande kunst, kunstnijverheid en design Konstfack, die in 1844 is gesticht door de ethnoloog Nils Mansson Mandelgren.
In 1885 ontving je een Koninklijke Medaille voor jouw meesterlijke schilderij 'Konstvanner', waarop je jezelf in de buitenlucht portretteerde, omringd door veel kinderen, die aandachtig naar jouw schilderwerk kijken.
In 1887 studeerde je aan de Académie Colarossi in Parijs en je reisde naar Duitsland, Denemarken, Noorwegen, Engeland, Oostenrijk en Italië.

In 1887 trouwde je met de Zweedse taalkundige en runologist Erik Brate, die op 13 juni 1857 in Norberg is geboren. Jullie kregen vier dochters: in 1888 werd Astrid geboren, in 1891 Toron, in 1892 Ragnhild en in 1899 Ingegerd.
Erik bestudeerde de oude, Germaanse talen en Sanskriet aan de Universiteit van Straatsburg en hij behaalde zijn doctoraat aan de Universiteit van Uppsala. Hij was docent in de oude, Germaanse talen en van 1887 tot 1922 was hij lector in de Zweedse en Duitse taal in Stockholm. Erik was één van de meest productieve runologisten van Zweden. Met de Noorse filoloog Sophus Bugge voltooide hij de eerste edities van 'Sveriges Runinskrifter'. Erik maakte ook een fotografische documentatie van de Zweedse runestenen.

Je was geïnspireerd door het werk van Carl Larsson en op de kunstacademie was de schilder Johan August Malmström jouw leraar, die veel landelijke taferelen met kinderen schilderde. Zijn beroemdste schilderij is 'Grindslanten' uit 1885. Hij overleed op 18 oktober 1901 in Stockholm.

Jouw werk lijkt op dat van de impressionisten en de Skagen schilders. Je schilderde vaak jouw dochters en je deed mee aan de debatten over het onderwijs. Vanaf 1891 was je lid van de Zweedse kunstenaarsvereniging.
In 1894 overleed Ragnhild, die maar twee jaar werd.
Op 11 april 1924 overleed Erik.
In 1929 overleed Astrid, die 41 jaar werd.
Toron was ook een kunstenares, die kinderportretten en idyllische landschappen schilderde. Ze deed ook aan textielkunst.

Op 22 april 1940 overleed jij in Stockholm. Je werd 79 jaar.

Schrijver: Joanan Rutgers, 26 januari 2017


Geplaatst in de categorie: idool

4.7 met 3 stemmen 51



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)